Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego podczas pełni księżyca śpimy gorzej?
menu
Polub nas na Facebooku

Dlaczego podczas pełni księżyca śpimy gorzej?

Getty Images

Czy dzisiejszej nocy lub poprzedniej miałeś problemy z zaśnięciem, a twój sen był, delikatnie rzecz ujmując, mało wartościowy? Spokojnie, to normalne. A skąd ta pewność? Za wszystko odpowiedzialna jest pełnia księżyca, która właśnie ma miejsce (10 stycznia 2020). I choć ten wyjątkowy moment w ciągu miesiąca przypada w nocy z piątku na sobotę, negatywne skutki dla nocnego odpoczynku mogłeś odczuwać już od kilku dni. Co gorsze, średnia jakość snu może utrzymać się także parę dób po pełni.

Czy podczas pełni rzeczywiście gorzej śpimy?

Zacznijmy od tego, że choć uznaje się, że fazy księżyca mają wpływ na nasz sen, nie każdy człowiek musi odczuwać jego negatywne skutki. Niemniej grono osób „poszkodowanych” tym zjawiskiem jest bardzo duże. Dlaczego tak się dzieje, że większość ludzi nie może zasnąć lub przebudza się w tym czasie? Jedni twierdzą, że to tylko kwestia ludowych wierzeń, drudzy, w tym naukowcy ze Szwajcarii, że podczas pełni księżyca naprawdę śpi się gorzej, niezależnie od wieku. A do wniosków tych doszli na podstawie badań, które przeprowadzili na grupie około 30 ochotników. Jak przebiegało badanie? Naukowcy kontrolowali sen badanych przez blisko trzy lata. Z eksperymentu jasno wynikało, że podczas pełni ludzie zasypiali około 5 minut dłużej i spali około 20 minut krócej. W wielu przypadkach sen był również bardziej płytki, co w konsekwencji przekładało się na poczucie zmęczenia i rozdrażnienie uczestników eksperymentu. Czy mogła zadziałać tutaj autosugestia? Niekoniecznie, ponieważ badani nie wiedzieli czy w danym dniu będzie pełnia – spali w zaciemnionych i cichych pomieszczeniach.

Dlaczego podczas pełni śpimy źle?

Dlaczego zatem dochodzi do takiej korelacji? Choć wpływ fazy księżyca na jakość snu jest kwestią pewną, naukowcy nie są w stanie podać jednej, konkretnej odpowiedzi, skąd bierze się to powiązanie. Istnieje wiele teorii, choć najwłaściwszą wydaje się być ta, która mówi, że chodzi o bardziej intensywne światło, które daje księżyc podczas pełni.

Co można zrobić, by poprawić jakość snu podczas pełni księżyca?

Niezależnie od tego, w jakiej fazie jest aktualnie satelita Ziemi, warto zadbać o jakość swojego snu. W jaki sposób? Przede wszystkim postaw na regularność, a co za tym idzie, staraj się zasypiać i budzić o podobnych godzinach. Ponadto nie jedz już nic dwie godziny przed snem. Kładź się do łóżka, gdy wyłączysz telewizor, komputer oraz telefon. Jeśli masz problem z zaśnięciem, wypróbuj metody naszych babć, czyli wypij szklankę mleka. Możesz też udać się przed snem na krótki spacer lub wieczorny basen.

Przeczytaj też: zasady higieny snu

Zobacz film: jak leczyć bezdech senny?

Źródło: Discovery Life


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
84
6
Polecamy
Długie drzemki zwiększają ryzyko chorób układu krążenia - ostrzegają chińscy naukowcy
Długie drzemki zwiększają ryzyko chorób układu krążenia - ostrzegają chińscy naukowcy TVN zdrowie
Sen polifazowy – czy krótkie drzemki są zdrowsze niż całonocny sen?
Sen polifazowy – czy krótkie drzemki są zdrowsze niż całonocny sen? TVN zdrowie
Dyktat skowronków to dla sów prawdziwy terror!
A Ty o której wstajesz?
Dyktat skowronków to dla sów prawdziwy terror! A Ty o której wstajesz? Dzień Dobry TVN
Świadomy sen - co to jest?
Jak osiągnąć świadomy sen?
Świadomy sen - co to jest? Jak osiągnąć świadomy sen? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania