Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta warzywna - jakie przynosi efekty? Zasady i jadłospis diety warzywnej 

Dieta warzywna - jakie przynosi efekty? Zasady i jadłospis diety warzywnej 

Zainteresował Cię ten artykuł?
warzywa

Fot. PeopleImages / Getty Images

Dieta warzywna jest kuracją oczyszczająco-odchudzającą. Stosowanie założeń tej diety pozwala na zmniejszenie masy ciała nawet o 5 kilogramów w ciągu 5 dni. Warzywa dostarczają błonnika pokarmowego, witamin, minerałów oraz antyoksydantów działających przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. 

Dieta warzywna jest przeznaczona dla osób, które chcą szybko schudnąć. Warzywa stanowiące podstawę jadłospisu dostarczają organizmowi wielu cennych witamin i minerałów. Dieta warzywna przyczynia się również do uregulowania procesów trawiennych.

Dieta warzywna - na czym polega?

Dieta warzywna jest dietą odchudzająco-oczyszczającą. Jej stosowanie umożliwia szybką redukcję masy ciała oraz sprzyja detoksykacji, czyli sprawniejszemu oczyszczaniu organizmu z toksyn nagromadzonych w jego komórkach. Diety warzywnej nie powinno stosować się dłużej niż przez 5-10 dni, gdyż warzywa nie dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, m.in. białka pochodzenia zwierzęcego. Zaletą diety warzywnej jest możliwość wykorzystywania w jadłospisie rozmaitych warzyw, które można spożywać w różnej postaci: surowej, gotowanej, pieczonej, duszonej. Zdrowa dieta warzywna nie ogranicza dziennego spożycia warzyw - można je jeść w dowolnej ilości, jednak nie mniejszej niż 0,5 kilograma.

Zobacz film: Detoks? Zobacz, zanim zaczniesz! Źródło: 36,6

Dieta warzywna - podstawowe zasady

Dieta warzywna opiera się na jadłospisie złożonym głównie z warzyw, które można jeść w dużych ilościach. Warzywa, zwłaszcza surowe i nieobrane są bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Związek ten odpowiada za regulowanie trawienia, przyspieszenie ruchów perystaltycznych jelit, a tym samym zwiększenie tempa przemiany materii. Dodatkowo błonnik pokarmowy obniża poziom cholesterolu i działa przeciwnowotworowo. Warzywa dostarczają wielu cennych witamin, minerałów oraz składników o działaniu przeciwutleniającym. W jadłospisie diety warzywnej powinny pojawić się m.in. warzywa o czerwonej, żółtej i pomarańczowej barwie, które są dobrym źródłem beta karotenu należącego do antyoksydantów. Związek ten stymuluje odporność organizmu oraz przyczynia się do poprawy kondycji skóry i narządu wzroku. 

W jadłospisie nie powinno zabraknąć również zielonych warzyw dostarczających dwóch cennych składników antyoksydacyjnych: chlorofilu, czyli naturalnego zielonego barwnika, oraz witaminy C. Dieta warzywna obfituje także w szereg innych witamin, m.in.: E, K oraz z grupy B. W warzywach znajdują się liczne składniki mineralne, takie jak: potas, fosfor, wapń, cynk, żelazo, magnez. Warzywa strączkowe, np. bób, soczewica, soja, fasola, groch są również bogatym źródłem węglowodanów oraz białka roślinnego, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Po kilku dniach stosowania diety warzywnej składającej się wyłącznie z warzyw do jadłospisu można wprowadzić inne produkty żywnościowe, takie jak: chudy nabiał (ser twarogowy, jogurty naturalne, mleko), chude mięso, gotowane lub pieczone ryby bez dodatku tłuszczu. Posiłki można wzbogacić również o pełnoziarniste pieczywo.

Zobacz film: Dlaczego dieta powinna być dobierana do indywidualnych potrzeb? Źródło: Stylowy Magazyn.

Dieta warzywna - jakie warzywa należy jeść?

W diecie warzywnej powinny pojawić się warzywa o różnej barwie, a zwłaszcza zielonej, czerwonej i fioletowej.

Warzywa zielone, takie jak: sałata rzymska, jarmuż, szpinak, brokuły, ogórki, zielony groszek, fasolka szparagowa, szparagi. Produkty te są bogatym źródłem związków o właściwościach antyoksydacyjnych. Działają przeciwzapalnie, wspomagają pracę wątroby, sprzyjają odchudzaniu i oczyszczaniu organizmu z toksyn.

Warzywa czerwone i pomarańczowe: pomidor, papryka, rzodkiew, marchew, dynia. W warzywach tych występują naturalne barwniki roślinne - karotenoidy należące do antyoksydantów. Posiadają właściwości przeciwnowotworowe i mają korzystny wpływ na kondycję skóry. Czerwone warzywa zawierają cenny składnik - likopen, który chroni serce i obniża poziom cholesterolu. Dodatkowo są dobrym źródłem potasu regulującego ciśnienie krwi i usuwanie nadmiaru wody z organizmu.

Warzyw o fioletowym kolorze: bakłażan, czerwona fasola, czerwona kapusta. Dostarczają one antocyjanów, które neutralizują wolne rodniki tlenowe, a tym samym przeciwdziałają chorobom nowotworowym oraz schorzeniom układu sercowo-naczyniowego. Wykazują również pozytywny wpływ na funkcjonowanie siatkówki oka.

Czy dziecko może być na diecie warzywnej? Zobacz nasz film i poznaj opinię eksperta

Zobacz film: Dieta wegetariańska i wegańska u małych dzieci. Źródło: Dzień Dobry TVN.

Dieta warzywna - efekty, czyli ile można schudnąć

Dieta warzywna jest przeznaczona osobom dążącym do szybkiej redukcji masy ciała. W ciągu 5 dni stosowania tej diety możliwe jest schudnięcie o około 5 kilogramów. Należy jednak pamiętać, że diety warzywnej nie należy praktykować dłużej niż przez 10 dni. Jest to kuracja niskoenergetyczna i nie dostarczająca organizmowi ważnych składników, np. wystarczającej ilości witaminy B1 (tiaminy), która ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Długotrwałe stosowanie diety warzywnej może doprowadzić m.in. do niedoborów pokarmowych, uczucia senności, zaburzeń koncentracji, uwagi i pamięci.

Dieta warzywna - przykładowy jadłospis

  • I śniadanie: omlet z warzywami, sałatka z pomidorów skropiona oliwą z oliwek
  • II śniadanie: koktajl warzywny ze szpinakiem, ogórkiem, zieloną pietruszką i pomarańczą
  • Obiad: zupa jarzynowa krem, pieczona ryba z surówką z kiszonej kapusty
  • Podwieczorek: szklanka świeżo wyciskanego soku z marchwi i jabłka
  • Kolacja: leczo z cukini, bakłażana, papryki, cebuli, pomidorów z dodatkiem kurczaka

Zobacz film: Trzy metody detoksu: sokowy, jaglany, cytrynowy. Źródło: Stylowy Magazyn


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
6
0
Komentarze (2)
Redakcja serwisu
W tekście podana jest informacja: "Po kilku dniach stosowania diety warzywnej, składającej się wyłącznie z warzyw, do jadłospisu można wprowadzić inne produkty żywnościowe, takie jak: chudy nabiał (ser twarogowy, jogurty naturalne, mleko), chude mięso, gotowane lub pieczone ryby bez dodatku tłuszczu. Posiłki można wzbogacić również o pełnoziarniste pieczywo.
Rozwiewa to podane w komentarzu wątpliwości co do dołożenia kurczaka do lecza.
Czytaj całość
sonia
leczo z kurczakiem ? super warzywny ten przepis
Czytaj całość
Nie przegap
W jakich produktach jest najwięcej cukru?
W jakich produktach jest najwięcej cukru?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?