Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta makrobiotyczna - zasady, efekty, wady i zalety. Wpływ diety makrobiotycznej na odchudzanie i na raka

Dieta makrobiotyczna - zasady, efekty, wady i zalety. Wpływ diety makrobiotycznej na odchudzanie i na raka

Zdrowa dieta

Fot: marilyna / gettyimages.com

Dieta makrobiotyczna jest niskotłuszczowym i niskobiałkowym sposobem odżywiania.Zasady diety makrobiotycznej oparte są na medycynie chińskiej. Podstawową jadłospisu są produkty z pełnego zboża oraz warzywa z ekologicznych upraw.

Dieta makrobiotyczna jest sposobem odżywiania się opartym na zasadach chińskiej medycyny. Cechuje się niską zawartością tłuszczu i białka. Podstawowymi składnikami codziennego jadłospisu są produkty pochodzenia roślinnego – zboża oraz warzywa.

Istota diety makrobiotycznej

Dieta makrobiotyczna jest elementem stylu życia – makrobiotyki wywodzącej się z chińskiej filozofii. Zakłada ona, że istnieją dwie podstawowe siły – Yin i Yang, między którymi musi być zachowana równowaga. Yin symbolizuje potrawy o właściwościach rozgrzewających i chłodzących (np. potrawy słodkie, mleko), a Yang potrawy o działaniu wzmacniającym i ogrzewającym (np. ryby i przyprawy). Dieta makrobiotyczna wywodzi się z przekonania, że ilość i jakość spożywanego pokarmu ma wpływ na życie człowieka, na jego zdrowie, samopoczucie, a nawet na osiąganie ogólnego szczęścia.

Co wiesz o odchudzaniu i zdrowej diecie?

Odpowiedz na 10 pytań
Rozpocznij quiz

Dieta makrobiotyczna – zasady

Zasady diety makrobiotycznej oparte są na starożytnej medycynie chińskiej. Dieta makrobiotyczna jest sposobem odżywiania zgodnym z obowiązującymi prawami natury. Wszelkie produkty pojawiające się w jadłospisie powinny być świeże i pochodzić z ekologicznych upraw. Wskazane jest jedzenie 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu i indywidualnie dostosowanych do potrzeb porcjach.

Podstawowym źródłem pokarmowym w diecie makrobiotycznej są zboża, takie jak: pszenica, żyto, jęczmień, ryż, kukurydza. Powinny one stanowić 50% dziennej racji pokarmowej. Zalecane są produkty z pełnych zbóż, np. gruboziarniste kasze, brązowy ryż, płatki owsiane oraz produkty wytwarzane z mąki z pełnego przemiału. Dieta makrobiotyczna obfituje również w warzywa (25-35% dobowej racji pokarmowej). W żywieniu powinny pojawić się m.in.: sałata, kalafior, brokuły, kapusta, marchew, por, seler. Niewskazane jest jedzenie buraków, pomidorów, ziemniaków, szpinaku, awokado, bakłażanów. Są one zaliczane do produktów skrajnie Yin, dlatego mogą zaburzać równowagą między dwiema siłami. W diecie makrobiotycznej zalecane są także świeże i suszone owoce, rośliny strączkowe, orzechy, pestki dyni, które powinny stanowić 10-15% dziennej racji pokarmowej. Pierwszeństwo mają owoce sezonowe i pochodzące z lokalnych upraw, np. jabłka, winogrona, gruszki, morele, śliwki. W mniejszych ilościach powinno się jeść owoce cytrusowe, mango, ananasy, banany. Ważną zasadą w diecie makrobiotycznej jest jedzenie bez pośpiechu i dokładne przeżuwanie każdego kęsa pożywienia. Postępowanie zgodnie z tą zasadą sprawia, że wydłuża się czas jedzenia, co zapobiega przejadaniu się. Zalecanymi sposobami przyrządzania potraw są: gotowanie na parze i blanszowanie.

Jak zacząć jeść zdrowo? Odpowiedź znajdziesz w naszym filmie

Zobacz film: Jak jeść zdrowo? Źródło: Stylowy Magazyn.

Co jest przeciwwskazane w diecie makrobiotycznej?

W diecie makrobiotycznej należy unikać smażenia i korzystania z kuchenki mikrofalowej. Przeciwwskazane są produkty: konserwowane, rafinowane, oczyszczane, aromatyzowane oraz zawierające sztuczne barwniki. Ograniczeniu podlegają wszystkie rodzaje mięs, jaja, sery, sól, cukier zaliczane do Yang oraz pełne mleko, śmietana, jogurty, kawa, herbata, alkohol należące do Yin. Z jadłospisu należy wyeliminować: biały ryż, płatki kukurydziane, pieczywo jasne, słodycze, ciasta, konserwy, napoje gazowane.

Dieta makrobiotyczna – odchudzanie i korzyści dla zdrowia

Efekty stosowania diety makrobiotycznej są widoczne po upływie około 10-14 dni, jednak jest to zależne od indywidualnych predyspozycji każdej osoby. Dieta makrobiotyczna wspomaga odchudzanie, gdyż wyklucza pokarmy o wysokiej wartości odżywczej i dostarczające „pustych” kalorii. Praktykowanie tego sposobu odżywiania pozwala na utratę około 3-4 kilogramów. Ponadto przyczynia się do oczyszczenia organizmu z toksyn, a co za tym idzie do poprawy ogólnego samopoczucia. Dieta makrobiotyczna dostarcza dużej ilości błonnika pokarmowego odpowiedzialnego za regulowanie i pobudzanie pracy jelit, dzięki czemu przyspiesza metabolizm. Jej założeniem jest wysokie spożycie warzyw i owoców z naturalnych upraw, które są bogatym źródłem witamin, minerałów oraz związków biologicznie czynnych, np. flawonoidów zaliczanych do przeciwutleniaczy. Dieta makrobiotyczna zalecana jest osobom z zaburzeniami lipidowymi, gdyż dostarcza niewielkich ilości cholesterolu, a obecny w niej błonnik dodatkowo obniża poziom cholesterolu we krwi. Jest również wskazana w profilaktyce i pomocniczym leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Dieta makrobiotyczna a rak – czy leczy nowotwory?

Istnieje przekonanie, że dieta makrobiotyczna jest lekiem na choroby nowotworowe. Należy jednak pamiętać, że zrezygnowanie z konwencjonalnych metod leczenia nowotworów i stosowanie wyłączenie makrobiotycznego sposobu odżywiania może przynieść szkodę dla zdrowia. Dietę makrobiotyczną można stosować pomocniczo w walce z rakiem, ale nie jako jedyny sposób leczenia choroby. Jej działanie przeciwnowotworowe jest związane z obecnością w jadłospisie substancji antyoksydacyjnych, które są dostarczane m.in. przez warzywa i owoce.

Czy ograniczasz tłuszcz w diecie?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Dieta makrobiotyczna – wady

Wadą diety makrobiotycznej jest niska podaż żelaza oraz witaminy B12, co wynika z ograniczonej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego w jadłospisie. Z tego powodu dieta ta nie może być stosowana przez osoby z niedokrwistością. Długotrwałe praktykowanie tego sposobu odżywiania może przyczynić się do niedoborów pełnowartościowego białka oraz wapnia.

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Na co zwrócić uwagę wybierając odpowiednią dietę? Źródło: 36,6.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
0
Polecamy
Dieta ketonowa - wysokotłuszczowy model żywienia: efekty i zasady
Dieta ketonowa - wysokotłuszczowy model żywienia: efekty i zasady Dzień Dobry TVN
Błonnik - niezbędny element diety. W czym jest błonnik? Jaka jest jego rola w organizmie?
Błonnik - niezbędny element diety. W czym jest błonnik? Jaka jest jego rola w organizmie? Dzień Dobry TVN
Dieta frutariańska – restrykcyjna odmiana wegetarianizmu. Zasady, zalety i wady frutarianizmu
Dieta frutariańska – restrykcyjna odmiana wegetarianizmu. Zasady, zalety i wady frutarianizmu TVN zdrowie
Dieta samuraja, czyli zmodyfikowana dieta paleo przeznaczona dla osób trenujących. Zasady, produkty wskazane i przeciwwskazane w diecie samuraja. Przykładowy jadłospis
Dieta samuraja, czyli zmodyfikowana dieta paleo przeznaczona dla osób trenujących. Zasady, produkty wskazane i przeciwwskazane w diecie samuraja. Przykładowy jadłospis TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?