Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta frutariańska – restrykcyjna odmiana wegetarianizmu. Zasady, zalety i wady frutarianizmu

Dieta frutariańska – restrykcyjna odmiana wegetarianizmu. Zasady, zalety i wady frutarianizmu

Zainteresował Cię ten artykuł?
owoce

Fot.: baibaz / stock.adobe.com

Frutarianizm zakłada jedzenie owoców w formie surowej, a także w postaci sałatek, soków i koktajli. Dieta frutariańska stosowana przez krótki czas ma pozytywny wpływ na zdrowie, gdyż sprzyja spadkowi masy ciała i oczyszczeniu organizmu. Długotrwałe jej praktykowanie prowadzi jednak do niedoborów białka, wapnia, żelaza.

Futarianizm jest skrajną postacią wegetarianizmu. Polega na jedzeniu wyłącznie owoców, eliminując z jadłospisu wszystkie inne produkty żywnościowe, także warzywa. Dieta frutariańska sprzyja detoksykacji organizmu, jednak z czasem może doprowadzić do poważnych niedoborów pokarmowych.

Frutarianizm – zasady diety

Frutarianizm, nazywany inaczej fruktarianizmem, fruitarianizmem lub dietą frutariańska, jest restrykcyjną odmianą diety wegetariańskiej, której podstawową zasadą jest wyeliminowanie z żywienia: warzyw, produktów zbożowych, nasiona, pestki oraz produktów pochodzenia zwierzęcego: mięs, ryb, mleka i jego przetworów oraz jaj. Niektórzy frutarianie dopuszczają się pewnych odstępstw od restrykcyjnych zasad diety, wprowadzając do jadłospisu np. orzechy, nasiona dyni czy pestki słonecznika. Dieta frutariańska zakłada jedzenie wyłącznie owoców. Ważną zasadą tego restrykcyjnego sposobu odżywiania się jest spożywanie owoców rosnących na drzewach i krzewach. Niedozwolone jest jedzenie owoców, których zerwanie skutkowałoby śmiercią rośliny. Wyróżnia się także skrajnych frutarian jedzących tylko te owoce, które same spadną z drzewa czy krzewu. 

Dozwolone są owoce z upraw ekologicznych, czyli pozbawione pestycydów oraz innych substancji chemicznych. Posiłki powinny być spożywane w małych porcjach oraz w regularnych odstępach, najlepiej co 2-3 godziny. Wskazane jest picie dużej ilości płynów – około 2 litrów dziennie, w tym świeżo wyciskanych soków. Frutarianizm odrzuca wszelkie metody obróbki termicznej produktów żywnościowych, czyli gotowanie, pieczenie, smażenie, duszenie, gdyż prowadzą one do strat witamin i składników mineralnych. Dieta opiera się na owocach, ale dozwolone jest również jedzenie warzyw, które botanicznie zakwalifikowane są do owoców. W diecie frutariańskiej obowiązuje następująca klasyfikacja owoców, związana ze smakiem określonego produktu:

  • kwaśne – owoce cytrusowe (grejpfruty, pomarańcze, mandarynki), ananas, granat, kiwi,
  • średniokwaśne – jabłka, mango, brzoskwinie, czereśnie, wiśnie,
  • słodkie – banany, winogrona, papaja, melon, figi,
  • suszone – rodzynki, daktyle, śliwki,
  • oleiste – awokado, oliwki, orzechy kokosowe,
  • niesłodkie, czyli warzywa botanicznie należące do owoców – bakłażan, pomidor, ogórek.

W jadłospisie diety frutariańskiej powinny pojawić się surowe owoce, sałatki owocowe, koktajle oraz świeżo wyciskane soki.

Frutarianizm – efekty i wady diety

Frutarianizm przez pierwszy okres jego praktykowania przynosi pożądane i korzystne dla zdrowia efekty. Dzięki spożywaniu dużej ilości owoców z ekologicznych upraw przyczynia się do oczyszczenia organizmu z toksyn, a tym samym do poprawy samopoczucia. Skutkuje również spadkiem masy ciała. Spożywanie owoców ze skórką dostarcza błonnika pokarmowego, który usprawnia procesy trawienne i perystaltykę jelit, przyczyniając się do przyspieszenia procesów przemiany materii. Dieta frutariańska może być powtarzana kilka razy w roku, wówczas prowadzi do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu oraz do unormowania ciśnienia tętniczego krwi. 

Długotrwałe, a tym bardziej stałe stosowanie frutarianizmu nie jest zalecane przez lekarzy, dietetyków i specjalistów żywieniowych. Dieta frutariańska może mieć niekorzystny wpływ na stan zdrowia, gdyż jest restrykcyjnym, jednoskładnikowym i ubogim energetycznie sposobem odżywiania. Frutarianie nie dostarczają organizmowi wielu niezbędnych dla jego prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Podstawową wadą frutarianizmu jest brak w jadłospisie pełnowartościowego białka pochodzenia zwierzęcego, który z czasem może doprowadzić do przewlekłego i narastającego zmęczenia oraz do niedożywienia. Dieta frutariańska przyczynia się również do zwiększenia ryzyka rozwoju osteoporozy ze względu na niewystarczającą ilość wapnia w diecie. Frutarianizm skutkuje niedoborami żelaza oraz witaminy B12, czego konsekwencją jest występowanie anemii. 

Owoce dostarczają dużych ilości cukrów prostych, dlatego skutkiem ich nadmiaru w diecie są wahania poziomu glukozy we krwi. Przed przejściem na frutarianizm konieczna jest konsultacja z lekarzem w celu wykluczenia przeciwwskazań do praktykowania tego rygorystycznego sposobu żywienia. Dieta frutariańska nie może być stosowana osoby z chorobami przewlekłymi, kobiety ciężarne i karmiące piersią, osoby starsze oraz dzieci i młodzież. Przy zmianie swojego dotychczasowego sposobu żywienia na frutarianizm ważną rolę odgrywa stopniowe przyzwyczajanie organizmu do nowego, radykalnego odżywiania się. 

Zobacz film: Czy dieta musi być droga? Źródło: Wiem, co jem na diecie


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
13
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Najlepsze zioła na wątrobę – oczyszczające, regenerujące, wspomagające
Najlepsze zioła na wątrobę – oczyszczające, regenerujące, wspomagające
WBC, czyli white blood cells – rodzaje, badanie, normy
WBC, czyli white blood cells – rodzaje, badanie, normy
Zespół Gerstmanna – przyczyny i objawy zespołu tętnicy kątowej
Zespół Gerstmanna – przyczyny i objawy zespołu tętnicy kątowej
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Zapalenie gardła w ciąży – przyczyny i sposoby leczenia
Zapalenie gardła w ciąży – przyczyny i sposoby leczenia
Zobacz zapis czatu z ekspertem, fizjoterapeutką Katarzyną Krzysztoszek, specjalizującą się w terapii uroginekologicznej
Zobacz zapis czatu z ekspertem, fizjoterapeutką Katarzyną Krzysztoszek, specjalizującą się w terapii uroginekologicznej