Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta bez cukru – czy jest zdrowa? Co można jeść?

Dieta bez cukru – czy jest zdrowa? Co można jeść?

Zainteresował Cię ten artykuł?
cukier

Fot.: adrian_ilie825 / stock.dobe.com

Dieta bez cukru stanowi skuteczne rozwiązanie dla osób, które chcą się pozbyć niechcianych kilogramów, ale eliminacja tej substancji z pożywienia jest niezwykle trudna. Węglowodany są zawarte w wielu produktach. Poza tym zarówno nagłe, jak i długotrwałe ich odstawienie może być niekorzystne dla organizmu.

Dieta bez cukru, polegająca na eliminacji wszystkich węglowodanów lub znacznym ograniczeniu ich spożycia, nie powinna być stosowana przez długi czas. Organizm potrzebuje paliwa i rezerw energetycznych, którego głównym źródłem są węglowodany. Stąd znacznie częściej dietetycy zalecają tzw. detoks cukrowy, czyli ograniczenie spożycia wyłącznie cukrów prostych, bez eliminacji węglowodanów złożonych.

Zobacz film: Czy cukier żywi raka? Źródło: 36,6.

Dieta bez cukru – czy jest bezpieczna?

Ponieważ węglowodany są przez ludzi spożywane w nadmiarze, każde ich ograniczenie będzie korzystne dla organizmu. Co prawda można stosować dietę bez cukru, jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań, ale ważne jest, aby odstawianie tej substancji następowało powoli i prowadzone było etapami. Niestety cukier stanowi używkę, od której organizm się uzależnia, więc nagłe zmniejszenie jego spożycia może spowodować objawy np. wilczego głodu. Jeżeli jednak cukry proste są ograniczane etapami, wówczas dieta sprzyja redukcji nadwagi, pozwala zapobiec otyłości, zmniejsza ryzyko chorób serca i ogranicza problemy trawienne. Pozwala też uniknąć próchnicy, która nie jest tylko przypadłością dzieci. W przypadku całkowitego wyeliminowania z jadłospisu węglowodanów może dojść do znacznego pogorszenia samopoczucia.

Podsumowując, dieta bezcukrowa jest dobra dla organizmu, ale trzeba wiedzieć, że nie oznacza ona całkowitego wyeliminowania węglowodanów, które stanowią źródło energii. Dieta powinna opierać się na wiedzy, jakie substancje są wskazane, a jakie nie. Organizm potrzebuje węglowodanów złożonych, które powinny zastąpić niewskazane cukry proste.

Zobacz film: Cukier ukryty w produktach spożywczych. Źródło: 36,6.

Dieta bez cukru – co jeść?

Co jeść podczas stosowania diety bez cukru, aby skorzystać z pozytywnych efektów, a jednocześnie zapewnić mięśniom i komórkom niezbędne paliwo? Przede wszystkim konieczna jest stopniowa eliminacja białego cukru, który nie jest człowiekowi do niczego potrzebny. Dobrze jest zacząć od rezygnacji z dosładzania kawy czy herbaty. Zamiennikiem białego cukru są np. słodziki lub stewia, ale trzeba pamiętać, że ideą diety jest odzwyczajenie się przede wszystkim od słodkiego smaku. W jadłospisie należy unikać cukrów prostych, które znajdują się np. w białym pieczywie, jasnych makaronach i wyrobach cukierniczych. Można zastąpić je produktami pełnoziarnistymi, bogatymi w węglowodany złożone, które, w przeciwieństwie do prostych, nie odkładają się w formie tkanki tłuszczowej. Konieczna jest rezygnacja z ulubionych słodyczy, zwłaszcza jeśli spożywane są one w nadmiarze. Jest to bardzo ciężki krok, dlatego na początku dobrze będzie znaleźć dla nich alternatywę, np. suszone owoce, których podjadanie jest znacznie zdrowsze.

Pomimo że są bogatym źródłem cukrów prostych, w diecie wskazane są też świeże owoce. Mają one, w przeciwieństwie do produktów przetworzonych, błonnik, witaminy i minerały, a zawarte w nich węglowodany są nieco innej jakości, a ich niepożądane działanie redukowane jest przez tzw. substancje osłonowe.

Zobacz film: Detoks cukrowy. Źródło: 36,6.

Dieta bez cukru – jadłospis

Jadłospis w diecie bez cukru powinien zawierać jak największą liczbę produktów, które mogą go zastąpić bądź zawierają ten wskazany rodzaj substancji energetycznej. Są to wszelkiego rodzaju mięsa i wędliny ze sprawdzonych źródeł i dobrej jakości. Należy wprowadzić do jadłospisu ryby, mleko i jego naturalne przetwory (np. jogurty, kefiry, twarogi, chude sery) oraz jaja. Organizm potrzebuje do poprawnego funkcjonowania tłuszczów, zarówno tych pochodzenia zwierzęcego (jak masło), jak i roślinnego (oliwa, oleje czy margaryny). Jako dodatek do potraw wskazane są orzechy i nasiona, a także niektóre z warzyw np.: brokuły, kalafior, brukselka, sałata, szparagi oraz ogórki i pomidory. Należy też zwrócić uwagę, aby większość spożywanych owoców stanowiły te o niskiej zawartości cukrów, czyli w szczególności owoce.

Dobrym nawykiem jest czytanie etykiet, ponieważ cukier jako substancja wzmagająca apetyt znajduje się w wielu beztłuszczowych produktach, np. jogurcie, mleku itp. Znaczną ilość tej substancji mają płatki śniadaniowe, przetwory czy produkty konserwowe.

Zobacz film: Dlaczego słodycze nam szkodzą? Źródło: 36,6.

Dieta bez cukru i glutenu

Dieta bez cukru i glutenu może być dobrym rozwiązaniem dla osób, które spożywają duże ilości produktów przetworzonych, zwłaszcza konserwowych. O ile eliminacja cukru może być wprowadzona przez każdego człowieka, o tyle eliminacja glutenu nie jest zalecana dla wszystkich. Warto skonsultować się z dietetykiem, który ustali, czy dieta bezglutenowa jest rozwiązaniem dla danej osoby. Często ludzie nie zdają sobie sprawy, że np. bóle stawowe, przewlekłe zmęczenie, ogólne osłabienie, spadek odporności czy rozdrażnienie mogą wiązać się z nieodpowiednim jedzeniem. Odstawienie cukru, glutenu i np. mleka może znacząco wpłynąć na poprawę samopoczucia i kondycję organizmu. Ważne jest, aby wszelkiego typu kuracje odchudzająco-oczyszczające wybierać i prowadzić z rozsądkiem, zawsze wcześniej zapoznając się z listą przeciwwskazań.

Zobacz film: Czy sztuczne słodziki są obojętne dla zdrowia? Źródło: Wiem, co jem

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
64
30
Komentarze (2)
Redakcja serwisu
W akapicie „dieta bez cukru – jadłospis" wskazane są dokładne produkty, które można jeść, a właściwie grupy produktów. Ryby, wędliny itd. to konkretne grupy produktów. Trudno o dokładną listę zalecanych produktów. W tym celu należy skonsultować się z dietetykiem, który ułoży zindywidualizowany jadłospis. Najprościej powiedzieć, by nie jeść słodyczy, nie słodzić, co jest dietą bez cukru. Jednak należy pamiętać, ze wiele produktów spożywczych z innych grup jest czasami polepszanych i mają w swoim składzie cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy. Tym samym należy czytać etykiety i unikać tych, mających cukier w składzie. Konkretne podanie marek jogurtów bez cukru itd, czyli produktów, które często posiadają dodatkowo wsady owocowe, czyli cukier, to już lokowanie produktów i reklama, czego robić tu nie wolno.
Czytaj całość
Emilia
Czy tak trudno jest poinformować ludzi w czym jest mało cukru?! Same ogólniki tutaj przedstawiliście, coś co nawet dzieci wiedzą. Mając taki szereg specjalistów moglibyście ich pociągnąć za języki i dać te informacje, po które czytelnik tak naprawdę tu wszedł.
Czytaj całość
Nie przegap
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać?
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać? Materiał sponsorowany
Czynnik reumatoidalny (badanie RF) – jak odczytać wyniki badania? 
Czynnik reumatoidalny (badanie RF) – jak odczytać wyniki badania? 
Przepisy na potrawy przygotowywane w programie 36,6 °C. Jak ograniczyć sól w diecie?
Przepisy na potrawy przygotowywane w programie 36,6 °C. Jak ograniczyć sól w diecie?
Błędy przy antybiotykoterapii – jakie popełniamy najczęściej?
Błędy przy antybiotykoterapii – jakie popełniamy najczęściej? Materiał sponsorowany
Ciśnieniomierz B2 Basic – co to jest walidacja kliniczna? 
Ciśnieniomierz B2 Basic – co to jest walidacja kliniczna?  Materiał sponsorowany
Czym są probiotyki i dlaczego warto je stosować?
Czym są probiotyki i dlaczego warto je stosować? Materiał sponsorowany