Polub nas na Facebooku
Czytasz: Detoks po majówce. Co jeść, by oczyścić organizm?
menu
Polub nas na Facebooku

Detoks po majówce. Co jeść, by oczyścić organizm?

Kobieta je arbuza

Lilly Roadstones/getty images

Polacy uwielbiają grillować. Jednak po trzech dniach biesiadowania przy stole, każdemu z nas przyda się mały detoks. O tym, jak wesprzeć pracę układu pokarmowego porozmawialiśmy z dietetyczką Martą Jachym.

Grill to obciążenie dla organizmu

Tegoroczna majówka wyglądała nieco inaczej. Choć pandemia koronawirusa pokrzyżowała wyjazdowe plany, grilla mogliśmy zorganizować w przydomowym ogródku, a nawet na balkonie. Bez względu na to, gdzie odbył się grill, kluczowe było to, co kładliśmy na ruszt. Kiełbaski, karkówki czy skrzydełka to dla organizmu duże obciążenie, zwłaszcza dla wątroby, trzustki i żołądka.

Po kilku dniach biesiadowania w ten sposób, możemy czuć się zmęczeni, napuchnięci, a nasz organizm przez kilka dni będzie wracał do stanu równowagi

-mówi dietetyczka.

Zamiast kiełbas czy karkówki Marta Jachym proponuje chude mięso i domowe dipy na bazie jogurtu naturalnego. Do tego obowiązkowo warzywa, które są niskokaloryczne i mają dużą zawartość błonnika, dzięki czemu mogą obniżyć sumaryczną liczbę kalorii.

Zobacz też: Menu na kwarantannę. Jedz mądrze i zdrowo

Detoks po majówce

Co zrobić, gdy po trzydniowej majówce nadal doskwiera nam uczucie ciężkości? Pierwszą myślą, która się nasuwa, jest detoks. Jak zrobić to z głową?

Jak tłumaczy Marta Jachym, by wesprzeć pracę układu pokarmowego, detoksykację wątroby i usunąć nadmiar wody z organizmu, niezbędne jest włączenie do menu dużych ilości świeżych warzyw - najlepiej zielonych.

Koktajl na bazie jarmużu i selera naciowego w połączeniu z pomarańczą + dwie porządne sałatki jako dodatek do posiłków, wzbogacą organizm o cenne polifenole i naprawią szkody wyrządzenie przez majówkowe folgowanie

- tłumaczy ekspertka i dodaje, że po majówkowej uczcie warto przez kilka dni pobyć na lekkostrawnej diecie, przy jednoczesnym uzupełnianiu utraconych mikroelementów.

Przygotujmy posiłki na bazie kasz, dodajmy do nich źródło lekkiego białka, najlepiej roślinnego, takiego jak strączki czy tofu, uzupełnijmy posiłek pestkami lub orzechami, dzięki czemu wspomożemy perystaltykę jelit i damy odpocząć wątrobie. Do posiłków można dodawać natkę pietruszki, która również pomoże pozbyć się wody i uzupełnić utraconą witaminę C. Na przekąski świetnie sprawdzi się arbuz, który będzie dodatkowym źródłem nawodnienia, a ze względu na swoją lekkostrawność, nie obciąży żołądka

-proponuje Marta Jachym.

Zobacz też: Lepsza kasza jaglana czy gryczana? Poznaj zdrowotne właściwości kasz

Koniecznie należy pamiętać o piciu dużych ilości wody, 2-3 litrów.

Jeśli przesadziliśmy z alkoholem, zadbajmy o źródła potasu, które pomogą zminimalizować kaca. Do swojej diety po imprezowaniu, włączmy soki pomidorowe i banany, a szybciej odzyskamy utracone elektrolity

-dodaje ekspertka.

Zobacz też: Sygnały, które wysyła organizm, świadczące o tym, że jesz za dużo soli

Zobacz film: Jak przeprowadzić detoks od cukru.

źródło: Dzień dobry TVN

***

Marta Jachym jest dietetykiem i szkoleniowcem. Studiowała dziennikarstwo i dietetykę kliniczną. Absolwentka kilkudziesięciu szkoleń i konferencji żywieniowych. Na co dzień przyjmuje pacjentów w warszawskiej klinice MD Clinic, prowadząc poradnię „Przełom w odżywianiu.” Prowadzi szkolenia dotyczące zdrowego trybu życia, redukcji stresu, oraz budowania odporności w dużych firmach. Specjalizuje się w dietoterapii chorób autoimunologicznych, tarczycy, gospodarki cukrowej i zaburzeń układu pokarmowego. Pracuje z pacjentami z zaburzeniami odżywiania, łącząc istotę stanu psychicznego z tym jak funkcjonuje nasze ciało. Szczególną wagę przywiązuje do zebrania obszernego wywiadu dotyczącego samopoczucia pacjenta, który pomaga znaleźć źródło i przyczynę dolegliwości. Twierdzi, że uważność, dobra komunikacja wewnętrzna i obserwowanie sygnałów wysyłanych przez ciało i umysł, to najlepsza droga do skutecznego wdrażania zdrowych nawyków żywieniowych.


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
87
10
Polecamy
Grillujesz?
Dowiedz się, jak czerpać przyjemność z majówkowej biesiady, nie obciążając organizmu
Grillujesz? Dowiedz się, jak czerpać przyjemność z majówkowej biesiady, nie obciążając organizmu TVN zdrowie
Co oczyszcza organizm z toksyn, pasożytów, nikotyny?
Dieta oczyszczająca organizm
Co oczyszcza organizm z toksyn, pasożytów, nikotyny? Dieta oczyszczająca organizm Dzień Dobry TVN
Jak mądrze robić zakupy w czasie pandemii?
Pytamy o radę eksperta
Jak mądrze robić zakupy w czasie pandemii? Pytamy o radę eksperta TVN zdrowie
Dieta zasadowa i inne sposoby na „odkwaszenie organizmu”
Dieta zasadowa i inne sposoby na „odkwaszenie organizmu” Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.