Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czym jest seryna? Właściwości i występowanie seryny
menu
Polub nas na Facebooku

Czym jest seryna? Właściwości i występowanie seryny

wzór chemiczny seryny

Fot. designer491 / Getty Images

Seryna to obojętny elektrycznie, endogenny aminokwas kodowany, czyli białkowy. Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów. Wykazuje pozytywny wpływ na funkcje poznawcze, procesy myślowe i koncentrację. Działa immunostymulująco – pobudza wytwarzanie przeciwciał.

Seryna to organiczny związek chemiczny będący składową wielu enzymów i białek oraz wspomagający proces trawienia białek. Wykazuje korzystne działanie na układ nerwowy i odpornościowy. Niedobory seryny należą do rzadkości. Najczęściej odpowiada za nie niedożywienie lub ciężka choroba. Mogą skutkować stanami depresyjnymi, obniżeniem nastroju, zaburzeniem funkcji poznawczych.

Czym jest seryna?

Seryna zaliczana jest do grupy aminokwasów endogennych, w związku z czym ludzki organizm jest w stanie ją samodzielnie syntetyzować. Powstaje z pochodzącego z glikolizy 3-fosfoglicerynianu. Seryna ma postać ciała stałego przybierającego formę białych płatków. Ma polarną grupę hydroksylową, która może brać udział w tworzeniu wiązania wodorowego.

Seryna – nomenklatura

Aminokwasy mają mocno rozwinięty system nazewnictwa, wśród którego znajdują się nazwy zwyczajowe, nazwy chemiczne, jednoliterowe symbole międzynarodowe i kody trójliterowe. W tabeli zawarta została nomenklatura seryny.

Nazwa zwyczajowa Nazwa chemiczna Kod trójliterowy Jednoliterowy symbol międzynarodowy Wzór sumaryczny
seryna kwas (S)-2-amino-3-hydroksypropanowy Ser S C3H7NO3

Seryna – występowanie

Seryna to aminokwas naturalnie wytwarzany przez organizm, przy czym możliwe jest dostarczenie go razem z pożywieniem. Za najlepsze naturalne źródła seryny uważa się mleko sojowe, mózg, sery, pestki dyni, pestki słonecznika, rośliny strączkowe, nasiona lnu. Dodatkowo aminokwas ten znajduje się w: rybach, takich jak sandacz, śledź, halibut, w orzechach, zarodkach pszennych, sezamie.

Zobacz film i sprawdź jak wybrać dobrą rybę i dlaczego powinno się częściej jeść ryby: 

Zobacz film: Dlaczego warto jeść ryby? Źródło: 36,6

Seryna – właściwości i zastosowanie

Seryna ma wiele korzystnych właściwości dla ludzkiego organizmu. Stanowi składnik białek, w tym m.in. znajdującej się w mleku kazeiny czy występującej w jedwabiu fibroiny. Dodatkowo jako składnik proteaz serynowych (enzym katalizujący hydrolizę, tj. reakcję podwójnej wymiany wiązania peptydowego) odgrywa istotną rolę w procesie trawienia białek. Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów. Podnosi odporność immunologiczną organizmu – bierze udział w produkcji immunoglobulin i przeciwciał. Zmniejsza poziom kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu. Wpływa na rozwój tkanki mięśniowej i zapobiega jej utracie. Łagodzi poziom odczuwanego bólu. Niezbędna jest do produkcji tryptofanu – aminokwasu warunkującego dobre samopoczucie, łagodzącego bezsenność, skutki zmęczenia i zapobiegającego stanom depresyjnym.

Dekarboksylacja seryny skutkuje powstaniem aminoalkoholu o nazwie kolamina. Tzw. etanoloamina to składnik kefaliny (fosfatydyloetanoloaminy), która wchodzi w skład mózgu. Wspomaga tworzenie otoczki mielinowej, która chronią włókna nerwowe i przekazywanie wiadomości pomiędzy mózgiem a ciałem. Dodatkowo konieczna jest do wytworzenia sfingozyny, acetylocholiny i lecytyny. Nasila procesy kodowania w neuronach, czyli w komórkach nerwowych mózgu. Seryna bierze udział w procesie syntezy nukleotydów (podstawowy składnik kwasów nukleinowych DNA i RNA) – pirymidyn i puryn. Dzięki temu oddziałuje na strukturę i czynności mózgu. Wspiera pracę mózgu, wpływa korzystnie na koncentrację i skupienie, usprawnia procesy myślowe, odtwarzania informacji i zapamiętywania.

Seryna – zastosowanie w kosmetyce

Seryna ma szerokie zastosowanie w kosmetyce – poprawia kondycję włosów i skóry. Stabilizuje pH skóry. Zapewnia utrzymywanie wilgoci w skórze. Zmniejsza podatność na podrażnienia, wygładza, ujędrnia. Wzmacnia jej naturalną barierę ochronną i działa przeciwzmarszczkowo. Zapobiega elektryzowaniu się włosów. Wypełnia powstałe w nich uszkodzenia. Kondycjonuje włosy – wygładza, nawilża, nabłyszcza, natłuszcza ich powierzchnię. Dodatkowo seryna wykazuje właściwości maskujące, dzięki czemu skutecznie niweluje niepożądane zapachy. Pełni funkcję stabilizatora i substancji antystatycznej.

Suplementacja seryny

Seryna stanowi składnik suplementów diety, które mają najczęściej postać kapsułek. Możliwe są do nabycia w punktach sprzedaży suplementów diety, wybranych aptekach czy przez internet. Opakowanie 60 kapsułek po 500 mg kosztuje średnio 46 zł. Suplementacja seryny zalecana jest osobom mającym problem z zapamiętywaniem, o obniżonej koncentracji i odporności organizmu. Wpływa też korzystnie na tempo powrotu do zdrowia po kontuzjach.

Dawkowanie seryny

Za zalecaną dzienną dawkę seryny przyjęto wartość około 30 mg na kilogram masy ciała. Dla przykładu osoba ważąca 80 kg powinna dostarczyć organizmowi około 2,4 g seryny. Specjaliści donoszą jednak, że w przypadku osób zmagających się problemami psychicznymi ilość przyjmowanej seryny powinna być większa i wynosić od 60 do 120 mg substancji na kilogram masy ciała. Przedawkowanie aminokwasu nie wiąże się z żadnymi poważnymi konsekwencjami dla zdrowia.

Bibliografia:

  1. Kincaid Murray R., Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera ilustrowana, PZWL, Warszawa 2008.
  2. Hassa R., Mrzigod J., Nowakowski J., Podręczny słownik chemiczny, Videograf II, Katowice 2004.
  3. Hames B.D., Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2004.
  4. Ferrier D.R., Biochemia, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
94
7
Polecamy
Czym jest asparagina?
Właściwości, zastosowanie, występowanie asparaginy
Czym jest asparagina? Właściwości, zastosowanie, występowanie asparaginy TVN zdrowie
Co to jest histydyna?
Działanie i zastosowanie histydyny
Co to jest histydyna? Działanie i zastosowanie histydyny TVN zdrowie
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu – ich źródła i znaczenie dla zdrowia
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu – ich źródła i znaczenie dla zdrowia Dzień Dobry TVN
Bardzo modne jagody acai – jak je stosować i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu?
Bardzo modne jagody acai – jak je stosować i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis