Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czym jest glikogen oraz jak zwiększyć jego ilość w organizmie?
menu
Polub nas na Facebooku

Czym jest glikogen oraz jak zwiększyć jego ilość w organizmie?

Fot. mat. prasowe

Pojęcie „glikogen mięśniowy” znane jest na pewno każdej osobie, która miała do czynienia z aktywnością fizyczną na dowolnym szczeblu zaawansowania. Będzie je także znał każdy dietetyk oraz osoba, która współpracowała w swoim gabinecie ze sportowcami. Czym jest glikogen mięśniowy oraz z czym się „go je”?

Czym jest glikogen?

Zacznijmy od jego definicji. Glikogen jest wielorozgałęzionym polisacharydem glukozy, który pełni rolę magazynu energii u zwierząt, grzybów oraz bakterii. Jest to niemal główne źródło „prądu”, które składowane jest w wielu miejscach naszego organizmu. Do tych miejsc zaliczyć można przede wszystkim:

Redakcja poleca:
Zapalenie gardła u dzieci i dorosłych - jak złagodzić ból domowymi sposobami?
Dieta eliminacyjna – na czym polega i kiedy jest zalecana?
Szczepienia na COVID-19. Rząd zmienia harmonogram szczepień
  • Mięśnie szkieletowe (glikogen mięśniowy),
  • Wątrobę (glikogen wątrobowy).  

W mniejszych ilościach można go natomiast spotkać w:
  • Nerkach,
  • Czerwonych krwinkach,
  • Białych krwinkach,
  • Mózgu.

Glikogen jest jednym z dwóch głównych źródeł energii dla naszego organizmu. Drugim są kwasy tłuszczowe magazynowane w tkance tłuszczowej oraz produkty ich rozkładu. Zawartość glikogenu może się zmieniać w zależności od wielu czynników, do których należy głównie aktywność fizyczna. Dlaczego sportowcy zostali wspomnieni na samym początku tego artykułu? Otóż przy zwiększonej aktywności fizycznej w ciągu dnia mamy do czynienia ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię. Spowodowane jest to faktem, iż potrzebujemy od naszego organizmu, aby był gotowy do działania przez dłuższy okres czasu i aby zachował te same obroty. Organizm człowieka adaptuje się do wielu zmian, do których należy właśnie zwiększona aktywność. Najczęściej są to sporty wytrzymałościowe jak np. biegi długodystansowe, czy kolarstwo. Jeżeli uprawiamy długotrwale dowolną aktywność fizyczną, to po jakimś czasie będzie nam się zwiększać ilość glikogenu, który magazynowany będzie w naszym ciele. Co się z nim dzieje podczas wysiłku?

Wykorzystanie glikogenu podczas aktywności

Podczas wykonywania dowolnej pracy, która mobilizuje nasze ciało do ruchu, będziemy potrzebować energii do napędzania pracujących mięśni. W większości przypadków, kiedy wykonujemy aktywność fizyczną o charakterze tlenowym, będziemy czerpać energię w pierwszej kolejności właśnie z glikogenu. Dbanie o odpowiednią jego zawartość w organizmie jest bardzo ważne przy chęci poszerzania swoich własnych możliwości. Dlatego też, sportowcy, którzy chcą przełamywać swoje bariery powinni przykładać bardzo dużą wagę do zawartości glikogenu w ich mięśniach oraz wątrobie. Więcej o glikogenie możesz przeczytać we wpisie:  na blogu serwisu Kcalmar.com

Jak zwiększyć zawartość glikogenu w organizmie?

Fot. mat. prasowe

W internecie znajduje się mnóstwo teorii na temat tego, jak powinno się prowadzić proces zwiększania ilości glikogenu w organizmie. Takie informacje powinno się zawsze konsultować ze specjalistą, ponieważ wyobraźnia domorosłych sportowców bardzo często przekracza wszelkie granice absurdu. Warto przede wszystkim przeglądać odpowiednie fora internetowe oraz sprawdzone blogi.

Szacowana ilość glikogenu w naszym ciele (sumując glikogen mięśniowy oraz wątrobowy) to około 500g. Aby zwiększyć jego ilość należy stosować odpowiednio przygotowaną dietę wraz z planem treningowym, który pozwoli na wystąpienie zwiększonego jego magazynowania. Najczęściej stosowanym w tym celu zabiegiem jest ładowanie węglowodanów przed treningiem, bądź zawodami. Zwiększona podaż węglowodanów wraz ze zmniejszoną intensywnością treningów pozwala rozbudowywać zapasy glikogenu, co przełoży się także na zwiększone możliwości wysiłkowe. Warto takie strategie stosować przede wszystkim w sytuacjach, które wymagają od nas większego wysiłku, niż standardowe treningi. Będą to między innymi wszelkiego rodzaju turnieje oraz zawody.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
52
4
Polecamy
Jak schudnąć po 50?
Świetna figura możliwa w każdym wieku
Jak schudnąć po 50? Świetna figura możliwa w każdym wieku Dzień Dobry TVN
Co jeść przed treningiem i po treningu?
Co jeść przed treningiem i po treningu? Dzień Dobry TVN
Czym jest i jak działa leucyna?
Właściwości, zastosowanie i skutki uboczne
Czym jest i jak działa leucyna? Właściwości, zastosowanie i skutki uboczne TVN zdrowie
Katabolizm – procesy metaboliczne i ich znaczenie dla organizmu
Katabolizm – procesy metaboliczne i ich znaczenie dla organizmu TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki