Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy niedobór białka w diecie szkodzi? Skutki zbyt małej podaży białka w diecie

Czy niedobór białka w diecie szkodzi? Skutki zbyt małej podaży białka w diecie

Smutna kobieta siedzi na kanapie

Fot. Deagreez / Getty Images

Niedobór białka może prowadzić do rozwoju anemii oraz zaburzeń wzrostu i rozwoju u dzieci. Ma negatywny wpływ na kondycję włosów, skóry i paznokci. Predysponuje do powstawania obrzęków i odleżyn oraz spadku ogólnej odporności organizmu.

Na niedobór białka w diecie w sposób szczególny narażeni są wegetarianie, którzy nie spożywają mięsa, i weganie, którzy nie jedzą żadnych produktów zwierzęcego pochodzenia. Białko jest niezbędne zwłaszcza dla dzieci i ciężarnych kobiet, ponieważ odpowiada za prawidłowy rozwój. Żeby uniknąć szkodliwych dla zdrowia skutków niedoboru białka, konieczna jest realizacja odpowiednio zbilansowanej diety, a niekiedy także spożywanie suplementów.

Gdzie znajdziemy dużą ilość białka? W jakich produktach? Odpowiedź na filmie:

Zobacz film: Produkty z dużą ilością białka. Źródło: Wiem, co jem 

Niedobór białka – konsekwencje zdrowotne

Niedobór białka zwierzęcego może prowadzić do rozwoju anemii. Skutkuje obniżeniem poziomu witaminy B12, co stanowi jeden z głównych czynników odpowiadających za niedokrwistość, czyli niedobór erytrocytów lub ich złą jakość. Anemia powoduje ciągłe uczucie osłabienia i zaburzenia snu. Niedobór białka predysponuje do obrzęków (nadmiernego zatrzymywania płynów w tkankach organizmu) i odleżyn - u osób leżących. Zauważa się spadek odporności organizmu w wyniku deficytu przeciwciał, co zwiększa ryzyko rozwoju infekcji.

Osoba niedostarczająca organizmowi wystarczających dawek białka staje się apatyczna. Następuje pogorszenie koncentracji, obniżenie nastroju, brak motywacji i kłopoty z nauką. Objawami niedoboru białka bywają także stłuszczenie wątroby i zaburzenia poziomu cukru we krwi. Ma miejsce spadek siły i masy mięśniowej, wolniejsza regeneracja i mniejsza wytrzymałość na wysiłek.

Białko to składnik pokarmowy odpowiadający za prawidłowy wzrost i rozwój. Skutkiem jego niedoboru może być zahamowanie tych procesów i zaburzenie dojrzewania. W związku z tym nie wolno dopuścić do niedoborów białkowych zwłaszcza u dzieci i kobiet w ciąży, ze względu na możliwe nieprawidłowości w rozwoju płodowym.

Skutkiem niedoboru białka w organizmie może być kwashiorkor. Choroba występuje głównie w krajach afrykańskich. Objawia się zmianą funkcji i struktury narządów wewnętrznych i zaburzeniami gospodarki wodno-elektrolitowej oraz układu odpornościowego. U chorych obserwuje się m.in. ginekomastię, powiększenie ślinianek i hipogonadyzm.

Niedobór białka w organizmie – objawy przejawiające się w wyglądzie zewnętrznym

Niedobór białka w organizmie daje objawy przejawiające się w wyglądzie zewnętrznym. Włosy stają się łamliwe i nadmiernie wypadają. Na paznokciach pojawiają się podłużne linie. Niedostateczna podaż białka wpływa negatywnie na kondycję skóry, która nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości kolagenu i elastyny. W konsekwencji staje się mało elastyczna i pozbawiona jędrności, sucha, łuszczy się i przybiera ziemisty, niezdrowy odcień. Dochodzi do znacznego spowolnienia gojenia ran i regeneracji tkanek. Deficyt białka prowadzi również do przebarwień skóry i może być przyczyną zwiększonej podatności skóry na rozmaite infekcje grzybicze.

Czy warto spożywać białko sojowe? Zobaczcie:

Zobacz film: Normy spożycia białka sojowego. Źródło: Wiem, co jem 

Jak uzupełnić niedobór białka w organizmie?

Żeby uniknąć niedoboru białka, konieczne jest realizowanie odpowiednio zbilansowanej diety, w której białka stanowią 20–25% energii uzyskiwanej z przyjmowanego pożywienia w ciągu doby. Białko pochodzenia zwierzęcego jest dla człowieka najbardziej wartościowe. Jego doskonałym źródłem jest mięso drobiowe i produkty nabiałowe, takie jak sery białe i żółte, jogurty naturalne, kefiry oraz jajka. Na niedobór białka w organizmie narażone są osoby niejedzące mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Mogą one dostarczać je w mleku sojowym, brokułach, ziarnach słonecznika, soi, orzechach, bananach, fasoli i innych warzywach strączkowych. Ponadto niedostateczny poziom białka można zniwelować zażywając suplementy diety i skoncentrowane białko w proszku, co wcześniej należy ustalić z lekarzem.

Niedobór białka we krwi

Białko całkowite to sumaryczne zestawienie wszystkich białek znajdujących się w surowicy. Jest to niezwykle istotny składnik osocza, który warunkuje odpowiednie ciśnienie wewnątrz naczyń krwionośnych, uczestniczy w procesach krzepnięcia krwi oraz transportuje substancje odżywcze.

Stężenie całkowitego białka w surowicy stanowi wypadkową utraty białka przez nerki i przewód pokarmowy, procesów produkcji białka w wątrobie oraz ilości białka dostarczanego z pożywieniem. W warunkach prawidłowych powinno wynosi 60–80 g/l. Badanie stężenia białka całkowitego we krwi wykonuje z krwi żylnej (najczęściej z żyły łokciowej). Przed badaniem należy zachować co najmniej 8-godzinną przerwę od spożywania posiłków.

Niedobór białka we krwi określa się mianem hipoproteinemii. Stan ten stwierdza się, gdy wartość białka całkowitego spadnie poniżej 60 g/l. Może do niego dojść na skutek niedożywienia i realizowania diety ubogobiałkowej, a także zaburzonego wchłaniania białka z przewodu pokarmowego i nadmiernej jego utraty, co zauważa się w przebiegu przewlekłych stanów zapalnych jelit, zespołu nerczycowego i rozstrzeni oskrzeli. Spadek poziomu białka następuje podczas ciężkich oparzeń, czemu towarzyszy stan wzmożonego katabolizmu, czyli rozkładu białek. Obniżony poziom białka we krwi występuje w rozległych krwawieniach wewnętrznych, posocznicy i chorobach nowotworowych.

Niedobór białka S i białka C

Białko S i białko C ograniczają działanie czynników krzepnięcia. Ich niedobór wiąże się z ich obniżoną aktywnością i powoduje nadmierną krzepliwość krwi. Może występować podczas zatorowości płucnej i żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej.

Wartością prawidłową białka S jest 15–30 mg/l, a jego aktywność powinna wynosić 70–130%. Z kolei norma dla białka C powinna mieścić się w zakresie 3–6 mg/l, a aktywność być na poziomie 70–140%.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
67
4
Polecamy
Zapobieganie cukrzycy – dieta, normy, aktywność fizyczna
Zapobieganie cukrzycy – dieta, normy, aktywność fizyczna Dzień Dobry TVN
Podwyższony cholesterol - wróg czy przyjaciel? Cholesterol LDL i HDL, wysoki poziom cholesterolu - przyczyny i objawy
Podwyższony cholesterol - wróg czy przyjaciel? Cholesterol LDL i HDL, wysoki poziom cholesterolu - przyczyny i objawy Dzień Dobry TVN
Jaką rolę odgrywa białko w diecie? Niedobór, nadmiar i źródła białka
Jaką rolę odgrywa białko w diecie? Niedobór, nadmiar i źródła białka TVN zdrowie
Czy nadmiar białka szkodzi? Skutki zbyt dużej podaży białka w diecie
Czy nadmiar białka szkodzi? Skutki zbyt dużej podaży białka w diecie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych Materiał sponsorowany
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać?
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać? Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany