Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czym najlepiej zasłonić usta i nos podczas jazdy rowerem lub joggingu? Sprawdź, co mówią eksperci
menu
Polub nas na Facebooku

Czym najlepiej zasłonić usta i nos podczas jazdy rowerem lub joggingu? Sprawdź, co mówią eksperci

Getty Images

Od 16 kwietnia obowiązuje w Polsce nakaz zasłaniania ust i nosa w miejscach przestrzeni publicznej. W jaki sposób warto to zrobić uprawiając bieg lub jazdę na rowerze?

Życie ludzi na całym świecie koronawirus przewrócił do góry nogami. I choć polski rząd zdecydował, że od 20 kwietnia zaczyna poluźniać niektóre obostrzenia, nowa rzeczywistość niespecjalnie przypomina czas sprzed pandemii. Od minionego poniedziałku dostaliśmy jednak małą namiastkę tego, co znamy. A wszystko za sprawą możliwości wyjścia z domu także w celach rekreacyjnych. I mimo że wciąż apeluje się, by ograniczać maksymalnie kontakty z innymi ludźmi, wolny czas chętnie wykorzystujemy na powietrzu. Oczywiście zakrywając wówczas nos oraz usta.

Przeczytaj też: Raport specjalny o koronawirusie

Na tę wiadomość długo czekali szczególnie ci, którzy na co dzień żyli aktywnie i uprawiali sporty. Co prawda siłownie czy hale treningowe są wciąż zamknięte, ale miłośnicy ruchu mogą udać się na jogging czy na przejażdżkę rowerem. W tych sytuacjach również należy zakryć nos i usta. Najwygodniej zrobić to oczywiście za pomocą maseczki, ale czy to rozwiązanie jest dobre? Zapytaliśmy lekarza internistę – Michała Lewandowskiego.

Czym zastąpić maseczkę podczas treningu na świeżym powietrzu?

Zakrywanie dróg oddechowych może sprawiać znaczny dyskomfort podczas aktywności fizycznej. Maseczka przepuszcza mniej powietrza, szybko staje się wilgotna, co może prowokować do zdejmowania jej podczas wzmożonego wysiłku. Alternatywą może być używanie chusty typu buff, czyli tak zwanego „kominu” lub zwykła chusta czy apaszka - ważne aby zakrywały nos i usta. Należy mieć jednak na uwadze, że taka bariera zabezpieczy nas gorzej niż maseczka, jednak pozwoli na większy komfort podczas wzmożonego, dłuższego wysiłku fizycznego. Niemniej najważniejsze jest unikanie zatłoczonych miejsc oraz zachowywanie odpowiedniej odległości. Po powrocie do domu maseczkę lub chustę powinniśmy zdezynfekować (poprzez wypranie, wygotowanie czy prasowanie ) oraz umyć i zdezynfekować ręce. Warto wyrobić w sobie te wszystkie nawyki, gdyż ze znacznym prawdopodobieństwem obecne zalecenia utrzymają się przez najbliższe miesiące.

Przeczytaj też: Jak zdezynfekować maseczkę wielokrotnego użytku i jakich błędów nie popełniać?

Dodajmy, że wielu specjalistów apeluje również, by często zmieniać maseczki lub tkaniny, którymi zasłaniamy usta i nos. Dlaczego? A chociażby dlatego, że wilgotna maska nie chroni nas przed drobnoustrojami. Problematyczne w treningu z zasłoniętymi ustami i nosem jest także fakt, że utrudnia to nam oddychanie. Czy jest jakiś sposób, by zwiększyć swój komfort, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo? Fizjoterapeuta Maciej Waś podpowiada jedno rozwiązanie.

Każdy kto uprawia dyscyplinę sportową, w której ważna jest wydolność, zna taki „gadżet” jak maska wydolnościowa. Taka maska poprzez odpowiednio dobrane ograniczniki powoduje zwiększenie pojemności płuc, zwiększenie progów anaerobowych, czy zwiększenie wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Dzięki maskom możemy w przeciągu miesiąca znacznie poprawić moc anaerobową (beztlenową). Wydolność anaerobowa to zdolność do wykonywania krótkotrwałego wysiłku o wysokiej intensywności.

Konsultacja merytoryczna:

Lekarz Michał Lewandowski, internista

Maciej Waś, fizjoterapeuta z Kliniki Dr Szczyt

Zobacz film:  Dr Paweł Grzesiowski radzi jak samemu zrobić maseczkę ochronną

Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
52
4
Polecamy
Koronawirus w Polsce:
gdzie obowiązkowo musimy nosić maseczki, a kto jest zwolniony z tego obowiązku?
Koronawirus w Polsce: gdzie obowiązkowo musimy nosić maseczki, a kto jest zwolniony z tego obowiązku? TVN zdrowie
Maseczki ochronne:
8 zasad, jak ich używać, by były naprawdę skuteczne i bezpieczne
Maseczki ochronne: 8 zasad, jak ich używać, by były naprawdę skuteczne i bezpieczne TVN zdrowie
Minister Zdrowia wprowadza nakaz noszenia maseczek.
Jak je prawidłowo zakładać i zdejmować?
Krótki instruktaż
Minister Zdrowia wprowadza nakaz noszenia maseczek. Jak je prawidłowo zakładać i zdejmować? Krótki instruktaż Dzień Dobry TVN
Specjalista ostrzega przed konsekwencjami nienoszenia maseczek.
„Nie mamy wyraźnego spadku zakażeń”
Specjalista ostrzega przed konsekwencjami nienoszenia maseczek. „Nie mamy wyraźnego spadku zakażeń” Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki