Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co upiec na Wielkanoc? Oto 4 dietetyczne i smaczne propozycje!
menu
Polub nas na Facebooku

Co upiec na Wielkanoc? Oto 4 dietetyczne i smaczne propozycje!

Getty Images

Święta w tym roku będą inne, niż dotychczas. I choć często spędzimy je z dala od rodziny, nie oznacza to, że musimy zrezygnować z wielkanocnych tradycji, w tym pieczenia ciast. Zastanawiasz się, co warto przygotować? Nasza dietetyk - Felicja Szałapska - stworzyła dla  4 dietetyczne i bardzo smaczne propozycje klasycznych wypieków. Spróbujesz?

BABKA WIELKANOCNA Z MARCHEWKĄ

Szacowana kaloryczność porcji 120 kcal

Składniki:

  • Mąka pełnoziarnista - szklanka
  • Proszek do pieczenia - 2 łyżeczki
  • Cukier trzcinowy - 1/2 szklanki
  • Jabłko - 2 średnie sztuki
  • Marchew - 2 sztuki
  • Jajo - 3 sztuki
  • Płatki jęczmienne - 2 łyżki
  • Otręby pszenne - 2 łyżki
  • Len nasiona - 1 łyżka
  • Rodzynki suszone - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

Umyj jajka i wbij je do miseczki, a następnie zmiksuj na puszystą masę. Później dodaj cukier trzcinowy i ponownie zmiksuj. Marchewki i jabłka obierz ze skórki, a potem zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Do jajek dołóż przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia, cały czas miksując. W dalszych krokach dosyp otręby, siemię oraz płatki jęczmienne. Co dalej? Wszystko wymieszaj i dodaj do masy rodzynki oraz starte owoce i jeszcze raz wszystko zmieszaj. Później formę na babkę wysmaruj masłem, obsyp mąką pełnoziarnistą i przelej masę. Następnie piecz w nagrzanym do 180 stopni piekarniku około 45minut.

JOGURTOWY SERNIK NA OTRĘBOWYM SPODZIE

Szacowana kaloryczność porcji 140 kcal

Spód Składniki:

  • Otręby owsiane (nie mielone) - 6 łyżek
  • Proszek do pieczenia - 1 łyżeczka
  • Żółtko jaja - 3 sztuki
  • Stewia lub inny słodzik w proszku - 1 łyżka
  • Mleko 1,5% tłuszczu - 4 łyżki

Sposób przygotowania:

Wszystkie składniki na spód przełóż do miski i wymieszać łyżką. Tortownicę wyłóż papierem do pieczenia i równomiernie rozprowadź powstałą masę. Piecz w nagrzanym piekarniku do 170 stopni minut przez 10 minut.

Masa jogurtowa Składniki:

  • Jogurt naturalny 2% - 2 duże kubki
  • Białko jaja - 4 sztuki
  • Stewia - 1/2 szklanki
  • Budyń waniliowy, proszek bez cukru - 2 paczki
  • Olejek cytrynowy - kilka kropli

Sposób przygotowania:

Białka ubij na sztywno ze szczyptą soli. Pod koniec ubijania dodaj stopniowo stewię, aromat i budynie. Wszystko razem zmiksuj do połączenia składników. Następnie wlej jogurty i miksuj przez moment na najniższych obrotach. Masę serową przelej na podpieczone ciasto. Piecz w nagrzanym piekarniku do 170 stopni przez 40 minut. Po upieczeniu sernika, zostaw go do ostygnięcia w piekarniku. Następnie sernik włóż do lodówki na kilka godzin

SERNIK WANILIOWY Z NUTĄ POMARAŃCZY

Szacowana kaloryczność porcji 160 kcal

Składniki:

  • Ser twarogowy półtłusty - porcja
  • Sok z pomarańczy - 5 łyżek
  • Skórka pomarańczowa starta - 3 łyżeczki
  • Stewia lub inny słodzik w proszku - 6 łyżek
  • Mąka kukurydziana - 4 łyżki
  • Żółtko jaja - 4 sztuki
  • Białko jaja - 10 sztuk
  • Sól - szczypta

Sposób przygotowania:

Tortownicę o średnicy ok. 25 cm wyłóż papierem do pieczenia, również po bokach. Twaróg, żółtka, sok, skórkę z pomarańczy, wanilię oraz słodzik umieść w misce i połącz mikserem. Następnie dodaj mąkę kukurydzianą i ponownie zmiksuj. Białka ubij na sztywno, dodając szczyptę soli. ¼ masy białkowej dodaj do masy serowej i wymieszaj energicznie, aby trochę rozluźnić twaróg. Później dodaj resztę ubitego białka, delikatnie mieszając. Masę serową przełóż do tortownicy. Piecz w nagrzanym piekarniku w temperaturze 180 stopni około 50 minut. Studzić w lekko otwartym piekarniku.

MAZUREK

Szacowana kaloryczność porcji 120 kcal

Składniki:

  • Płatki owsiane - 1/2 paczki
  • Cukier brzozowy - 5 łyżek
  • Jajo - 4 sztuki
  • Mąka pełnoziarnista typ 2000 - 5 łyżeczek
  • Proszek do pieczenia - 1 płaska łyżeczka
  • Mleko 1,5% - 5 łyżek
  • Słonecznik, nasiona - 3 łyżeczki

Sposób przygotowania:

Płatki owsiane zarumień na suchej patelni i dodaj cukier – mieszaj, aż się rozpuści. W misce połącz mąkę z proszkiem do pieczenia i dołóż płatki owsiane oraz słonecznik. Następnie wszystko wymieszaj. W wysokim naczyniu roztrzep jajka z mlekiem i wlej do miski z płatkami, dokładnie mieszając. Tortownicę o średnicy około 25 cm wyłóż papierem do pieczenia. Potem przelej masę owsianą i wstaw do nagrzanego do 180 stopni piekarnika. Piecz około 40 minut na złoty kolor. Po upieczeniu dobrze wystudź.

SMACZNEGO!

Zobacz film: Jak ozdobić stół wielkanocny?

Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
64
6
Polecamy
Baby wielkanocne.
Sprawdzone przepisy Grzegorza Zawieruchy 
Baby wielkanocne. Sprawdzone przepisy Grzegorza Zawieruchy  Dzień Dobry TVN
Słodkości do kawy
Słodkości do kawy Dzień Dobry TVN
Sernik z jogurtów greckich – przepis na masę sernikową i kruchy spód.
Właściwości jogurtu greckiego 
Sernik z jogurtów greckich – przepis na masę sernikową i kruchy spód. Właściwości jogurtu greckiego  TVN zdrowie
Fit gofry – pełnoziarniste, jaglane, gryczane i z płatków owsianych.
Wartość odżywcza i ich zalety
Fit gofry – pełnoziarniste, jaglane, gryczane i z płatków owsianych. Wartość odżywcza i ich zalety TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.