Czytasz: Co to jest tauryna? Działanie, skutki uboczne, dawkowanie

Co to jest tauryna? Działanie, skutki uboczne, dawkowanie

NAN

Fot: Imagepocket / fotolia.com

Tauryna to związek chemiczny, wykorzystywany przede wszystkim jako składnik suplementów diety przeznaczonych dla sportowców oraz popularnych napojów energetycznych. Jego podstawową właściwością jest wspomaganie procesów regeneracyjnych w mięśniach.

Tauryna (czyli kwas 2-aminoetanosulfonowy) należy do grupy aminokwasów biogennych. Jest organicznym związkiem chemicznym, który występuje w tkankach ludzkich oraz zwierzęcych. Po raz pierwszy wyizolowano ją w XIX wieku z żółci bydlęcej (temu właśnie tauryna zawdzięcza swoją nazwę, taurus to łacińskie słowo określające woła). Tauryna w organizmie odgrywa szereg funkcji: od wspierania rozwoju mózgu, przez transportowanie kreatyny do mięśni, aż po wspomaganie skurczów serca. W latach 70. XX odkryto, że tauryna hamuje procesy kataboliczne zachodzące w mięśniach, a jednocześnie działa anabolicznie. Od tego momentu stała się ona niezwykle popularna wśród sportowców, którzy dążą do zwiększenia masy mięśniowej i zwiększenia swojej wydajności podczas treningów.

Tauryna – co to jest?

Tauryna jest aminokwasem niebiałkowym. Oznacza to, że, w przeciwieństwie do tego, co zwykle uważa się za główną rolę aminokwasów, nie bierze ona udziału w budowaniu mięśni. W żadnym wypadku nie umniejsza to jednak jej znaczenia w organizmie. Największe ilości tauryny zlokalizowane są w sercu, mięśniach szkieletowych, mózgu oraz w siatkówce oka. Proces syntezy tauryny odbywa się z udziałem dwóch innych aminokwasów – cysteiny i metioniny. Właściwości organizmu człowieka do samodzielnej syntezy są ograniczone, w związku z czym jej suplementacja jest czasem niezbędna. Do grup narażonych na ryzyko niedoboru tauryny zalicza się przede wszystkim wegetarian, wegan, osoby w podeszłym wieku oraz osoby, które regularnie uprawiają sport.

Tauryna – pochodzenie i występowanie

Taurynę odnaleźć można w następujących produktach spożywczych:

  • skorupiaki, ryby, owoce morza,
  • mięso indyka,
  • wątroba wołowa, wieprzowa lub drobiowa,
  • mleko krowie i mleko kozie,
  • wodorosty morskie,
  • owoce opuncji figowej,
  • soczewica, groch, ciecierzyca, gryka.

W napojach energetycznych, suplementach diety dla sportowców oraz mleku modyfikowanym dla niemowląt wykorzystuje się taurynę pozyskaną syntetycznie.

Tauryna – działanie w diecie sportowców

Tauryna wykazuje szereg właściwości, które mogą okazać się korzystne dla osób uprawiających sport:

  • Działanie antykataboliczne – pomimo tego, że tauryna nie oddziałuje bezpośrednio na przyrost masy mięśniowej, może ona znacznie przyspieszać osiąganie celów treningowych. Tauryna pełni rolę magazyniera oraz transportera azotu, czyli substancji, która jest niezbędna w procesie odbudowywania tkanek, które uległy uszkodzeniu podczas treningu. Dzięki obecności azotu tkanki mogą samodzielnie odbudowywać swoją strukturę i nie są zmuszone do pobierania niezbędnych aminokwasów z rozbitych białek mięśniowych. Tym samym tauryna powstrzymuje procesy kataboliczne.
  • Działanie anaboliczne – oprócz wspomnianego azotu, tauryna uczestniczy również w transporcie kreatyny, czyli aminokwasu, który umożliwia szybką regenerację mięśni oraz przyrost masy mięśniowej. Ponadto, tauryna stymuluje trzustkę do produkcji insuliny, czyli jednego z naturalnych hormonów anabolicznych.
  • Przeciwdziałanie otyłości – wysokokaloryczne dania powodują nagły wyrzut insuliny, który sprzyja tworzeniu rezerw tłuszczowych w organizmie. Pomimo tego, że tauryna stymuluj produkcję insuliny w podobny sposób, nie tylko sprzyja ona tyciu, ale przyczynia się do spalania tłuszczu. Jak to możliwe? Wyrzut insuliny, sprowokowany przyjęciem tauryny, sprawia, że nadmiar glukozy zostaje usunięty z krwiobiegu i dostarczony do tkanek, gdzie zostaje wykorzystany (a nie, jak w przypadku wyrzutu na skutek spożycia niezdrowego jedzenia, dostarczony do tkanki tłuszczowej i zmagazynowany).

Tauryna – skutki uboczne i przeciwwskazania

Tauryna jest dobrze tolerowana przez organizm i nie pojawiły się dotychczas żadne znaczące doniesienia dotyczące skutków ubocznych jej stosowania. Pomimo tego zaleca się, aby z suplementacji tauryny zrezygnowały:

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • osoby uczulone na białka pokarmowe,
  • osoby chorujące na chorobę afektywną dwubiegunową,
  • osoby stosujące leki psychotropowe (ze względu na ryzyko interakcji).

Tauryna – dawkowanie

Maksymalna dzienna dawka tauryny to 3 gramy. Ilość ta odpowiada zwykle 1-2 kapsułkom suplementu diety, jednakże zawsze należy dokładnie zapoznać ze wskazaniami zawartymi na ulotce bądź opakowaniu danego produktu.

Tauryna w „energetykach” – jaką pełni funkcję?

Tauryna wykorzystywana jest jako składnik napojów energetycznych ze względu na wpływ, jaki wywiera na funkcjonowanie układu nerwowego. Z jednej strony tauryna oddziałuje na ośrodek gabaergiczny mózgu, dzięki czemu pozwala wydłużyć stan skupienia przy jednoczesnej redukcji nadmiernego pobudzenia (wywoływanego przez kofeinę, która również wchodzi w skład napojów energetycznych). Z drugiej strony tauryna blokuje wydzielanie serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za relaks i tym samym pozwala wydłużyć czas pracy bądź wysiłku fizycznego.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
11
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Co to jest transplantologia? Definicja, statystyki, etyka
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Torbiel pajęczynówki – objawy i leczenie. Czym jest to groźne schorzenie?