Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co to jest tauryna? Jak działa na mięśnie i mózg? Sprawdź dawkowanie i... skutki uboczne
menu
Polub nas na Facebooku

Co to jest tauryna? Jak działa na mięśnie i mózg? Sprawdź dawkowanie i... skutki uboczne

NAN

Fot: Imagepocket / fotolia.com

Tauryna to związek chemiczny, wykorzystywany przede wszystkim jako składnik suplementów diety przeznaczonych dla sportowców oraz popularnych napojów energetycznych. Jego podstawową właściwością jest wspomaganie procesów regeneracyjnych w mięśniach.

Tauryna (czyli kwas 2-aminoetanosulfonowy) należy do grupy aminokwasów biogennych. Jest organicznym związkiem chemicznym, który występuje w tkankach ludzkich oraz zwierzęcych. Po raz pierwszy wyizolowano ją w XIX wieku z żółci bydlęcej (temu właśnie tauryna zawdzięcza swoją nazwę, taurus to łacińskie słowo określające woła). Tauryna w organizmie odgrywa szereg funkcji: od wspierania rozwoju mózgu, przez transportowanie kreatyny do mięśni, aż po wspomaganie skurczów serca. W latach 70. XX odkryto, że tauryna hamuje procesy kataboliczne zachodzące w mięśniach, a jednocześnie działa anabolicznie. Od tego momentu stała się ona niezwykle popularna wśród sportowców, którzy dążą do zwiększenia masy mięśniowej i zwiększenia swojej wydajności podczas treningów.

Tauryna – co to jest?

Tauryna jest aminokwasem niebiałkowym. Oznacza to, że, w przeciwieństwie do tego, co zwykle uważa się za główną rolę aminokwasów, nie bierze ona udziału w budowaniu mięśni. W żadnym wypadku nie umniejsza to jednak jej znaczenia w organizmie. Największe ilości tauryny zlokalizowane są w sercu, mięśniach szkieletowych, mózgu oraz w siatkówce oka. Proces syntezy tauryny odbywa się z udziałem dwóch innych aminokwasów – cysteiny i metioniny. Właściwości organizmu człowieka do samodzielnej syntezy są ograniczone, w związku z czym jej suplementacja jest czasem niezbędna. Do grup narażonych na ryzyko niedoboru tauryny zalicza się przede wszystkim wegetarian, wegan, osoby w podeszłym wieku oraz osoby, które regularnie uprawiają sport.

Co to jest tauryna i gdzie jej szukać? Odpowiedź znajdziesz w naszym filmie

Zobacz film: Co to jest tauryna? Źródło: 36,6.

Tauryna – pochodzenie i występowanie

Taurynę odnaleźć można w następujących produktach spożywczych:

  • skorupiaki, ryby, owoce morza,
  • mięso indyka,
  • wątroba wołowa, wieprzowa lub drobiowa,
  • mleko krowie i mleko kozie,
  • wodorosty morskie,
  • owoce opuncji figowej,
  • soczewica, groch, ciecierzyca, gryka.

W napojach energetycznych, suplementach diety dla sportowców oraz mleku modyfikowanym dla niemowląt wykorzystuje się taurynę pozyskaną syntetycznie.

Tauryna – działanie w diecie sportowców

Tauryna wykazuje szereg właściwości, które mogą okazać się korzystne dla osób uprawiających sport:

  • Działanie antykataboliczne – pomimo tego, że tauryna nie oddziałuje bezpośrednio na przyrost masy mięśniowej, może ona znacznie przyspieszać osiąganie celów treningowych. Tauryna pełni rolę magazyniera oraz transportera azotu, czyli substancji, która jest niezbędna w procesie odbudowywania tkanek, które uległy uszkodzeniu podczas treningu. Dzięki obecności azotu tkanki mogą samodzielnie odbudowywać swoją strukturę i nie są zmuszone do pobierania niezbędnych aminokwasów z rozbitych białek mięśniowych. Tym samym tauryna powstrzymuje procesy kataboliczne.
  • Działanie anaboliczne – oprócz wspomnianego azotu, tauryna uczestniczy również w transporcie kreatyny, czyli aminokwasu, który umożliwia szybką regenerację mięśni oraz przyrost masy mięśniowej. Ponadto, tauryna stymuluje trzustkę do produkcji insuliny, czyli jednego z naturalnych hormonów anabolicznych.
  • Przeciwdziałanie otyłości – wysokokaloryczne dania powodują nagły wyrzut insuliny, który sprzyja tworzeniu rezerw tłuszczowych w organizmie. Pomimo tego, że tauryna stymuluj produkcję insuliny w podobny sposób, nie tylko nie sprzyja ona tyciu, ale wręcz przyczynia się do spalania tłuszczu. Jak to możliwe? Wyrzut insuliny, sprowokowany przyjęciem tauryny, sprawia, że nadmiar glukozy zostaje usunięty z krwiobiegu i dostarczony do tkanek, gdzie zostaje wykorzystany (a nie, jak w przypadku wyrzutu na skutek spożycia niezdrowego jedzenia, dostarczony do tkanki tłuszczowej i zmagazynowany).

Tauryna – skutki uboczne i przeciwwskazania

Tauryna jest dobrze tolerowana przez organizm i nie pojawiły się dotychczas żadne znaczące doniesienia dotyczące skutków ubocznych jej stosowania. Pomimo tego zaleca się, aby z suplementacji tauryny zrezygnowały:

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • osoby uczulone na białka pokarmowe,
  • osoby chorujące na chorobę afektywną dwubiegunową,
  • osoby stosujące leki psychotropowe (ze względu na ryzyko interakcji).

Tauryna – dawkowanie

Maksymalna dzienna dawka tauryny to 3 gramy. Ilość ta odpowiada zwykle 1-2 kapsułkom suplementu diety, jednakże zawsze należy dokładnie zapoznać ze wskazaniami zawartymi na ulotce bądź opakowaniu danego produktu.

Tauryna w „energetykach” – jaką pełni funkcję?

Tauryna wykorzystywana jest jako składnik napojów energetycznych ze względu na wpływ, jaki wywiera na funkcjonowanie układu nerwowego. Z jednej strony tauryna oddziałuje na ośrodek gabaergiczny mózgu, dzięki czemu pozwala wydłużyć stan skupienia przy jednoczesnej redukcji nadmiernego pobudzenia (wywoływanego przez kofeinę, która również wchodzi w skład napojów energetycznych). Z drugiej strony tauryna blokuje wydzielanie serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za relaks i tym samym pozwala wydłużyć czas pracy bądź wysiłku fizycznego.

Zobacz, w jaki sposób napoje energetyczne działają na organizm

Źródło: X-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
649
37
Polecamy
Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców?
Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców? Dzień Dobry TVN
Co to jest HMB?
Działanie, skutki uboczne, dawkowanie HMB
Co to jest HMB? Działanie, skutki uboczne, dawkowanie HMB TVN zdrowie
Czym jest i jak działa leucyna?
Właściwości, zastosowanie i skutki uboczne
Czym jest i jak działa leucyna? Właściwości, zastosowanie i skutki uboczne TVN zdrowie
Kreatyna – efekty stosowania, dawkowanie oraz skutki uboczne
Kreatyna – efekty stosowania, dawkowanie oraz skutki uboczne Dzień Dobry TVN
Komentarze (4)
Shom
Wcinam 5 tabletek 2 razy dziennie. Od bardzo dawna z przerwami... Nie da się pzedawkowac poprawia pamięć niesamowicie
Czytaj całość
aaaa
paulinka moim zdaniem wszystko ma swoje plusy i minusy we wszystkim należy zachować zdrowy rozsadek. należy słuchać swojego organizmu.
Czytaj całość
paulinka
Czy taurynę można przedawkować ?? ''Tauryna – dawkowanie Maksymalna dzienna dawka tauryny to 3 gramy'' to nie jest zależne od wagi ciała i od wieku każdej osoby?
Czytaj całość
Nich
Ja po monsterze a jak wiadomo jest w nim tauryna czuje sie Ok ale juz po godzinie jestem tak zmęczony ze odrazu zasypiam . Lipa !!
Czytaj całość
Nie przegap
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.