Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co to jest paraliż senny? Jakie są jego przyczyny i jak mu zapobiec?

Co to jest paraliż senny? Jakie są jego przyczyny i jak mu zapobiec?

NAN

Fot: Africa Studio / fotolia.com

Większość przypadków paraliżu sennego jest oznaką tego, że ciało nie pozostaje dostatecznie głęboko w fazach snu. Objawia się w postaci braku możliwości poruszenia się i mówienia przez kilka sekund do kilku minut. Paraliż senny może towarzyszyć innym zaburzeniom snu, takim jak narkolepsja.

Paraliż senny występuje podczas fazy REM. Jest to etap snu, gdy mózg jest bardzo aktywny i skłonny do marzeń sennych. W trakcie porażenia przysennego nie występują mimowolne ruchy kończyn, co oznacza, że ciało nie jest w stanie poruszać się, może jedynie kontrolować mięśnie gałek ocznych i oddechowe. Powstrzymuje on od realizacji marzeń sennych.

Paraliż senny – przyczyny

Paraliż senny jest zazwyczaj sygnałem, że ciało nie przemieszcza się płynnie przez etapy snu. Może to być spowodowane zaburzeniem zdolności mózgu do regulacji faz snu. Stan ten często pojawia się po raz pierwszy u nastolatków, ale mogą go doświadczyć także mężczyźni i kobiety w każdym wieku. Nie jest jasne, dlaczego paraliż senny występuje podczas fazy snu REM, ale może to być związane z:

  • brakiem wystarczającej ilości snu (bezsenność),
  • zaburzeniami psychiczne, np. zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym,
  • narkolepsją – stanem, który powoduje, że osoba nagle zasypia w nieodpowiednim czasie i miejscu lub jest nadmiernie senna w ciągu dnia,
  • stosowaniem niektórych leków, takich jak leki przeciwdepresyjne,
  • nadużywaniem substancji psychoaktywnych,
  • nieregularnymi godzinami kładzenia się spać,
  • rodzinnym występowaniem paraliżu sennego.

W wielu przypadkach paraliż przysenny jest jednorazowym lub rzadkim wydarzeniem. Problem stanowi fakt, że może on nie ustępować w momencie budzenia się. Następuje wtedy stan przejściowy pomiędzy jawą a snem. Umysł zaczyna tworzyć halucynacje senne, a ciało nie jest w stanie się poruszyć.

Jakie objawy daje paraliż senny?

Charakterystycznym objawem paraliżu sennego jest brak możliwości poruszania się (człowiek nie jest w stanie ruszać ramionami, nogami, ciałem i głową) lub mówienia przez kilka sekund lub minut w czasie budzenia się czy też zasypiania. Osoba dotknięta paraliżem przysennym może normalnie oddychać i jest w pełni świadoma tego, co się dzieje. Epizod zwykle kończy się samoczynnie. Może też ustąpić pod wpływem dotyku lub głosu innego człowieka. Wiele osób doświadcza paraliżu sennego raz lub dwa razy w życiu, podczas gdy inni doświadczają tego stanu kilka razy w miesiącu lub częściej. To może być nieprzyjemny stan, podczas którego odczuwa się lęk. Niektóre osoby doświadczają halucynacji – widzą, słyszą lub czują rzeczy, których nie ma.

Jaka zadbać o zdrowy sen? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Higiena snu: jak dobrze i łatwo zasypiać? Źródło: Stylowy Magazyn.

Podczas porażenia przysennego można doświadczyć także objawów, takich jak:

  • trudności w głębokim oddychaniu,
  • nadruchliwość gałek ocznych lub otwarte oczy,
  • wrażenie obecności innej osoby w pomieszczeniu (halucynacja),
  • lęk.

Epizod może trwać od kilku sekund do kilku minut. W wielu przypadkach paraliż senny jest jednorazowym stanem i nie powtarza się. Nie stanowi on poważnego zagrożenia dla zdrowia. Warto jednak zwrócić się do lekarza, jeśli ktoś:

  • często doświadcza paraliżu przysennego,
  • niepokoi się tym, że nie może zasnąć lub stara się zasnąć przez długi czas,
  • czuje się bardzo senny w ciągu dnia lub ma epizody nagłego zaśnięcia, w różnym czasie i miejscu.

Paraliż senny – leczenie

Paraliż senny nie wymaga szczególnego leczenia. Natomiast w przypadku zaburzeń snu, takich jak narkolepsja, uczucie lęku czy bezsenność potrzebna jest terapia i zmiana nawyków np. przesypianie od sześciu do ośmiu godzin dziennie. Sporadyczny paraliż senny można kontrolować w warunkach domowych. Należy wtedy zachować spokój i nie panikować. Trzeba pamiętać i powtarzać sobie, że jest się w bezpiecznym miejscu, a to, co się dzieje, jest wytworem umysłu. Po uspokojeniu się warto spróbować zmienić sposób oddychania na głębszy – będzie to sygnałem dla umysłu, że trzeba się obudzić (podczas fazy REM oddech jest płytki i szybki). W przypadku ujrzenia innej osoby lub istoty należy wmówić sobie, że jest ona przyjaźnie nastawiona i nie pozwolić przejąć jej kontroli nad myślami. Na koniec warto spróbować poruszyć jedną częścią ciała, np. kciukiem. To powinno przyczynić się do wybudzenia.

Paraliż senny – jak mu zapobiec?

Zapobieganie paraliżowi polega na zapewnieniu organizmowi wystarczającej ilości snu oraz zasypianiu i wstawaniu zawsze o tej samej godzinie. Dodatkowo należy ograniczyć wpływ stresu w życiu – zwłaszcza tuż przed snem. Warto stworzyć odpowiednią atmosferę do odpoczynku – spać w miejscu, które jest wygodne, ciche, ciemne i nie za gorące lub za zimne. Należy unikać jedzenia dużych porcji posiłków, palenia i picia alkoholu lub kofeiny krótko przed snem, a także regularnie ćwiczyć (ale nie cztery godziny przed położeniem się spać).

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
74
15
Polecamy
Co oznacza częste ziewanie? Czy może być objawem choroby?
Co oznacza częste ziewanie? Czy może być objawem choroby? Dzień Dobry TVN
Jak poradzić sobie z chrapaniem? Najlepsze domowe sposoby
Jak poradzić sobie z chrapaniem? Najlepsze domowe sposoby Dzień Dobry TVN
Co to jest narkolepsja? Główne objawy i przyczyny nadmiernej senności
Co to jest narkolepsja? Główne objawy i przyczyny nadmiernej senności TVN zdrowie
Świadomy sen – co to jest, jak go wywołać, czy jest bezpieczny?
Świadomy sen – co to jest, jak go wywołać, czy jest bezpieczny? TVN zdrowie
Komentarze (2)
Toksi
Mam 13 lat a paraliże mam prawie codziennie, boję się tego. Mam to od bardzo małego dziecka
Czytaj całość
Jordan
Niestety dowiadczam tego zjawiska, okropne uczucie. Objawia mi się to tylko jak budzę się na plecach. Dlatego zawsze zasypiam na prawym lub lewym boku. Nie życzę tego nikomu. Nie jesteś w stanie nic z tym zrobić oddech przyspiesza, działa tylko mózg, nie jesteś w stanie wydobyć słów ani wykonać jakiekokolwiek ruchu czymkolwiek a ty czujesz się jak w ciasnej trumnie. OKROPIEŃSTWO!!!
Czytaj całość
Nie przegap
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych Materiał sponsorowany
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać?
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać? Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany