Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co to jest L-karnityna? Działanie, skutki uboczne i dawkowanie

Co to jest L-karnityna? Działanie, skutki uboczne i dawkowanie

odchudzanie

Fot.: siro46 / stock.adobe.com

L-karnityna zdobywa coraz większą popularność ze względu na działanie wspomagające odchudzanie. Substancja uczestniczy w transporcie energii do serca, mięśni i wątroby, a także w spalaniu tkanki tłuszczowej. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Karnityna występuje w ludzkim organizmie w ilości ok. 20–25 g, w postaci dwóch izomerów: L oraz D, z których tylko pierwszy jest aktywny. Stąd bierze się stosowana nazwa L-karnityna. Jej drugi człon wywodzi się od łacińskich słów caro, carnis oznaczających mięso.

Czym jest L-karnityna?

L-karnityna została odkryta w 1905 r. i przez lata funkcjonowała pod nazwą witaminy BT. Najwięcej L-karnityny w ludzkim organizmie zawierają mięśnie (ok. 90%), w mniejszym stężeniu jest ona obecna w nerkach, wątrobie, mózgu i pozostałych narządach. Nazywana jest substancją witaminopochodną. Produkcja L-karnityny zachodzi w wątrobie, a także na mniejszą skalę w nerkach, mięśniu sercowym, mięśniach szkieletowych oraz jelitach. W tym procesie wykorzystywane są witamina C, witaminy z grupy B, kwas foliowy, żelazo, lizyna oraz metionina. Niedobór nawet jednej z wymienionych substancji powoduje zmniejszenie produkcji L-karnityny. Należy pamiętać, że naturalna synteza pozwala na zaspokojenie dziennego zapotrzebowania w ok. 25%, pozostała część musi pochodzić z pożywienia.

Działanie L-karnityny

Dietetycy podkreślają, że L-karnityna łagodzi skutki starzenia się organizmu. Ponadto jej rolą jest transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie są przetwarzane w energię, co w dużym skrócie sprzyja produkcji energii pochodzącej z tłuszczów. L-karnityna bierze udział w metabolizmie wybranych aminokwasów rozgałęzionych, a także węglowodanów, w czym m.in. należy upatrywać odchudzających właściwości substancji. L-karnityna jest polecana jako suplement sprzyjający odchudzaniu poprzez długotrwałe stosowanie.

L-karnityna sama w sobie nie spala nagromadzonej tkanki tłuszczowej, ale przyspiesza ów proces. Ponadto reguluje aktywność wielu hormonów, w tym hormonów tarczycy biorących udział w spalaniu tłuszczów. L-karnityna pomaga w usuwaniu cząsteczek mleczanu z krwi, które są wytwarzane w trakcie wysiłku fizycznego, dzięki czemu zapobiega nadmiernemu zmęczeniu. Obniża również uczucie głodu.

Pamiętajcie, że przy odchudzaniu ważne jest zdrowe podejście i dieta dobierana indywidualnie. Więcej informacji na filmie:

Zobacz film: Dlaczego dieta powinna być dobierana do indywidualnych potrzeb? Źródło: Dzień Dobry TVN

Skutki niedoboru L-karnityny

Najczęściej pierwsze symptomy braku odpowiedniej ilości L-karnityny pozostają niezauważone. Do objawów niedoboru omawianej substancji można zaliczyć m.in. osłabienie sprawności fizycznej oraz intelektualnej i skłonność do dużego zmęczenia nawet po niewielkim wysiłku. Ponadto spadek poziomu L-karnityny we krwi sprzyja zaburzeniom pracy serca, wątroby oraz nerek. Niedostatki substancji w organizmie są bardzo często wykrywane u osób źle odżywiających się oraz chorych na cukrzycę.

Parametrem wskazującym na niedobór L-karnityny we krwi jest zwiększona obecność lipidów we krwi. O właściwej suplementacji L-karnityny powinny pamiętać zwłaszcza osoby uprawiające sport oraz wegetarianie i weganie, ponieważ produkty roślinne są bardzo ubogie w tę niezbędną substancję. Długotrwałe niedobory L-karnityny prowadzą do niewydolności mięśnia sercowego i zaniku mięśni szkieletowych. Do braku L-karnityny w organizmie może dojść u osób cierpiących na zaburzenia biosyntezy karnityny, zaburzenia wchłaniania, zwiększone wydalanie karnityny z moczem (zdarza się w chorobach nerek i wątroby). Niedobór L-karnityny typowy jest także dla osób niewłaściwie odżywiających się.

Zapotrzebowanie i źródła L-karnityny

W związku z tym, że naturalna produkcja L-karnityny w organizmie w niewielkim stopniu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie, substancja ta musi być pobierana z pokarmów. Zazwyczaj wraz z posiłkami dostarcza się 100–200 mg L-karnityny na dobę, jeśli stosuje się pełnowartościową i zbilansowaną dietę. Zwiększone zapotrzebowanie na L-karnitynę mogą mieć osoby aktywne fizycznie. Największe stężenie L-karnityny występuje w dziczyźnie oraz wołowinie (ok. 100–220 mg na 100 g pożywienia), a także w wieprzowinie i mięsie królika (20–30 mg na 100 g). L-karnityna jest obecna również w drobiu oraz rybach. Istnieje ponadto wiele bogatych w nią suplementów diety.

Skutki uboczne L-karnityny

W wyniku stosowania suplementów diety z L-karnityną mogą pojawić się typowe dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nadmiar L-karnityny wydalany jest z moczem.

Czy zdrowa dieta musi być droga? Zobaczcie:

Zobacz film: Czy dieta musi być droga? Źródło: Wiem, co jem na diecie


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
111
15
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Latem alergikom dokuczają nie tylko pyłki. Jak pozbyć się bakterii?
Latem alergikom dokuczają nie tylko pyłki. Jak pozbyć się bakterii? Materiał sponsorowany
Dieta 5:2, czyli dieta dr Mosleya – jak ją prawidłowo stosować? Przykładowy jadłospis
Dieta 5:2, czyli dieta dr Mosleya – jak ją prawidłowo stosować? Przykładowy jadłospis
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?