Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co to jest fasola adzuki? Jakie posiada wartości odżywcze i właściwości lecznicze?

Co to jest fasola adzuki? Jakie posiada wartości odżywcze i właściwości lecznicze?

fasola adzuki

Fot.: bhofack2 / Getty Images

Fasola adzuki jest mało znaną w Polsce rośliną strączkową, wysoko cenioną w kuchni azjatyckiej. Dostarcza wielu cennych witamin i minerałów, a przy tym jest lekkostrawna i smaczna, dlatego warto włączyć ją do swojej diety.

Fasola adzuki zawiera bardzo dużo błonnika i jest sycącym, choć niskokalorycznym pokarmem. Polecana jest jednak nie tylko osobom, które się odchudzają, ale wszystkim, którzy dbają o swoje zdrowie.

Co to jest fasola adzuki?

Fasola adzuki znana jest również pod nazwami azuki, aduki lub czerwona soja. Jest to roślina z gatunku bobowatych, która została udomowiona we wschodniej Azji. Jest dość drobna (ma około pół centymetra długości) i najczęściej koloru czerwonego, choć zdarzają się także odmiany białe, czarne i zielone.

Przypuszcza się, że fasola adzuki była uprawiana już 3 tysiące lat przed naszą erą. Jest dobrym, lekkostrawnym źródłem białka, dlatego od wieków była doceniana jako sycące pożywienie. Stała się podstawą tradycyjnych wschodnich dań. Dzisiaj jest już znana i wykorzystywana w kuchni całego świata ze względu na swoje właściwości odżywcze i zdrowotne.

Fasola adzuki – wartości odżywcze

100 g fasoli adzuki dostarcza 128 kalorii, 24,8 g węglowodanów, 7,3 g błonnika i 7,5 g białek. Dodatkowo zawiera wiele witamin i mikroelementów, takich jak:

  • witamina B1 – 0,12 mg (10% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B2 – 0,06 g (5% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B3 – 0,72 mg (5% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B5 – 0,43 mg (9% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B6 – 0,1 mg (8 % dziennego zapotrzebowania),
  • kwas foliowy – 121 μg (30 % dziennego zapotrzebowania),
  • wapń – 28 mg (3 % dziennego zapotrzebowania),
  • miedź – 0,3 mg (15 % dziennego zapotrzebowania),
  • żelazo – 3 mg (15 % dziennego zapotrzebowania),
  • magnez – 52 mg (15 % dziennego zapotrzebowania),
  • mangan – 0,57 mg (27 % dziennego zapotrzebowania),
  • fosfor – 168 mh (24 % dziennego zapotrzebowania),
  • potas – 532 mg (11 %),
  • selen – 1.2 μg (2%),
  • cynk – 1,8 mg (19%).

Fasola adzuki – właściwości zdrowotne

Fasola adzuki jest wyjątkowo zdrowa, dostarcza łatwo przyswajalne białka, złożone węglowodany i błonnik, dzięki czemu stanowi sycący i pełnowartościowy, ale nie tuczący posiłek. Ponadto wykazuje ona pewne właściwości lecznicze:

  • poprawia funkcjonowanie dróg moczowych,
  • detoksykuje organizm,
  • wspomaga leczenie anemii,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • obniża ciśnienie,
  • zmniejsza ryzyko tworzenia blaszki miażdżycowej,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory,
  • wspiera proces odchudzania poprzez spalanie tkanki tłuszczowej i przyspieszenie metabolizmu;
  • łagodzi objawy menopauzy;
  • zapobiega osteoporozie.

Kiełki fasoli adzuki

Szczególnie silne właściwości lecznicze i dużą ilość składników odżywczych zawierają kiełki fasoli adzuki. Polecane są kobietom w ciąży ze względu na bardzo wysoką zawartość kwasu foliowego i brak właściwości wzdymających charakterystycznych dla nasion fasoli.

Kiełki fasoli adzuki są w Polsce dość trudno dostępne, można je jednak wyhodować samemu. Kiełkowanie trwa około 5–6 dni, a nasiona trzeba przepłukiwać 2–3 razy dziennie.

Fasola adzuki – gotowanie

Przed gotowaniem fasolę adzuki należy moczyć przez minimum 12 godzin. Następnie gotuje się ją na średnim ogniu do miękkości. Jest to jedna z najbardziej strawnych roślin strączkowych i rzadko wywołuje wzdęcia, jednak jej namoczenie sprzyja przyswajaniu składników odżywczych w niej zawartych.

Fasola adzuki – najlepsze przepisy

Fasola adzuki jest doskonałym składnikiem wegetariańskich past i pasztetów. Po ugotowaniu do miękkości wystarczy ją zmiksować z odpowiednimi składnikami, na przykład:

  • burakiem i koperkiem,
  • chrzanem,
  • suszonymi pomidorami i oliwkami,
  • włoszczyzną.

Ta roślina strączkowa może też stanowić podstawę ciepłych dań obiadowych. Można wówczas przygotować:

  • kotleciki z fasoli adzuki,
  • fasolę adzuki w sosie pomidorowym,
  • warzywne leczo z fasolą adzuki,
  • curry z fasolą adzuki.

Fasola adzuki stanowi też doskonały składnik sałatek, zarówno tych podawanych na ciepło, jak i na zimno. Można też dodawać ją do zup.

Fasola adzuki w kuchni Dalekiego Wschodu

Fasola adzuki na wschodzie znana jest od wieków. Spożywano ją tam przyrządzaną na różne sposoby. Co ciekawe w krajach azjatyckich często przygotowuje się z niej słodkie desery – na przykład polewając ugotowane nasiona syropem.

Zobacz film: Jak przygotować fasolę, aby uniknąć wzdęć? Źródło: Wiem, co jem

Bibliografia:

Kwiatkowska, E., Fitoestrogeny w zapobieganiu osteoporozie, “PRZEGLĄD MENOPAUZALNY”, 5, 2007, s. 306–309.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
64
0
Polecamy
Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni – dlaczego warto ją gotować?
Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni – dlaczego warto ją gotować? Dzień Dobry TVN
Arbuz - owoc doskonały na upały
Arbuz - owoc doskonały na upały Dzień Dobry TVN
Czy groszek zielony jest zdrowy? Wartości odżywcze warzywa
Czy groszek zielony jest zdrowy? Wartości odżywcze warzywa TVN zdrowie
Kiełki fasoli mung ich niezwykłe właściwości. Jak je przyrządzić?
Kiełki fasoli mung ich niezwykłe właściwości. Jak je przyrządzić? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?