Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co to jest fasola adzuki? Jakie posiada wartości odżywcze i właściwości lecznicze?

Co to jest fasola adzuki? Jakie posiada wartości odżywcze i właściwości lecznicze?

Zainteresował Cię ten artykuł?
fasola adzuki

Fot.: bhofack2 / Getty Images

Fasola adzuki jest mało znaną w Polsce rośliną strączkową, wysoko cenioną w kuchni azjatyckiej. Dostarcza wielu cennych witamin i minerałów, a przy tym jest lekkostrawna i smaczna, dlatego warto włączyć ją do swojej diety.

Fasola adzuki zawiera bardzo dużo błonnika i jest sycącym, choć niskokalorycznym pokarmem. Polecana jest jednak nie tylko osobom, które się odchudzają, ale wszystkim, którzy dbają o swoje zdrowie.

Co to jest fasola adzuki?

Fasola adzuki znana jest również pod nazwami azuki, aduki lub czerwona soja. Jest to roślina z gatunku bobowatych, która została udomowiona we wschodniej Azji. Jest dość drobna (ma około pół centymetra długości) i najczęściej koloru czerwonego, choć zdarzają się także odmiany białe, czarne i zielone.

Przypuszcza się, że fasola adzuki była uprawiana już 3 tysiące lat przed naszą erą. Jest dobrym, lekkostrawnym źródłem białka, dlatego od wieków była doceniana jako sycące pożywienie. Stała się podstawą tradycyjnych wschodnich dań. Dzisiaj jest już znana i wykorzystywana w kuchni całego świata ze względu na swoje właściwości odżywcze i zdrowotne.

Fasola adzuki – wartości odżywcze

100 g fasoli adzuki dostarcza 128 kalorii, 24,8 g węglowodanów, 7,3 g błonnika i 7,5 g białek. Dodatkowo zawiera wiele witamin i mikroelementów, takich jak:

  • witamina B1 – 0,12 mg (10% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B2 – 0,06 g (5% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B3 – 0,72 mg (5% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B5 – 0,43 mg (9% dziennego zapotrzebowania),
  • witamina B6 – 0,1 mg (8 % dziennego zapotrzebowania),
  • kwas foliowy – 121 μg (30 % dziennego zapotrzebowania),
  • wapń – 28 mg (3 % dziennego zapotrzebowania),
  • miedź – 0,3 mg (15 % dziennego zapotrzebowania),
  • żelazo – 3 mg (15 % dziennego zapotrzebowania),
  • magnez – 52 mg (15 % dziennego zapotrzebowania),
  • mangan – 0,57 mg (27 % dziennego zapotrzebowania),
  • fosfor – 168 mh (24 % dziennego zapotrzebowania),
  • potas – 532 mg (11 %),
  • selen – 1.2 μg (2%),
  • cynk – 1,8 mg (19%).

Fasola adzuki – właściwości zdrowotne

Fasola adzuki jest wyjątkowo zdrowa, dostarcza łatwo przyswajalne białka, złożone węglowodany i błonnik, dzięki czemu stanowi sycący i pełnowartościowy, ale nie tuczący posiłek. Ponadto wykazuje ona pewne właściwości lecznicze:

  • poprawia funkcjonowanie dróg moczowych,
  • detoksykuje organizm,
  • wspomaga leczenie anemii,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • obniża ciśnienie,
  • zmniejsza ryzyko tworzenia blaszki miażdżycowej,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory,
  • wspiera proces odchudzania poprzez spalanie tkanki tłuszczowej i przyspieszenie metabolizmu;
  • łagodzi objawy menopauzy;
  • zapobiega osteoporozie.

Kiełki fasoli adzuki

Szczególnie silne właściwości lecznicze i dużą ilość składników odżywczych zawierają kiełki fasoli adzuki. Polecane są kobietom w ciąży ze względu na bardzo wysoką zawartość kwasu foliowego i brak właściwości wzdymających charakterystycznych dla nasion fasoli.

Kiełki fasoli adzuki są w Polsce dość trudno dostępne, można je jednak wyhodować samemu. Kiełkowanie trwa około 5–6 dni, a nasiona trzeba przepłukiwać 2–3 razy dziennie.

Fasola adzuki – gotowanie

Przed gotowaniem fasolę adzuki należy moczyć przez minimum 12 godzin. Następnie gotuje się ją na średnim ogniu do miękkości. Jest to jedna z najbardziej strawnych roślin strączkowych i rzadko wywołuje wzdęcia, jednak jej namoczenie sprzyja przyswajaniu składników odżywczych w niej zawartych.

Fasola adzuki – najlepsze przepisy

Fasola adzuki jest doskonałym składnikiem wegetariańskich past i pasztetów. Po ugotowaniu do miękkości wystarczy ją zmiksować z odpowiednimi składnikami, na przykład:

  • burakiem i koperkiem,
  • chrzanem,
  • suszonymi pomidorami i oliwkami,
  • włoszczyzną.

Ta roślina strączkowa może też stanowić podstawę ciepłych dań obiadowych. Można wówczas przygotować:

  • kotleciki z fasoli adzuki,
  • fasolę adzuki w sosie pomidorowym,
  • warzywne leczo z fasolą adzuki,
  • curry z fasolą adzuki.

Fasola adzuki stanowi też doskonały składnik sałatek, zarówno tych podawanych na ciepło, jak i na zimno. Można też dodawać ją do zup.

Fasola adzuki w kuchni Dalekiego Wschodu

Fasola adzuki na wschodzie znana jest od wieków. Spożywano ją tam przyrządzaną na różne sposoby. Co ciekawe w krajach azjatyckich często przygotowuje się z niej słodkie desery – na przykład polewając ugotowane nasiona syropem.

Zobacz film: Jak przygotować fasolę, aby uniknąć wzdęć? Źródło: Wiem, co jem

Bibliografia:

Kwiatkowska, E., Fitoestrogeny w zapobieganiu osteoporozie, “PRZEGLĄD MENOPAUZALNY”, 5, 2007, s. 306–309.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
19
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi?
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi? Materiał sponsorowany
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Silny ból z tyłu głowy - co może być jego przyczyną? Czy jest niebezpieczny?
Silny ból z tyłu głowy - co może być jego przyczyną? Czy jest niebezpieczny?
Puls serca: normy tętna, wysoki i niski puls serca, metody na obniżenie pulsu
Puls serca: normy tętna, wysoki i niski puls serca, metody na obniżenie pulsu