Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co jeść, żeby schudnąć i nie być głodnym?
menu
Polub nas na Facebooku

Co jeść, żeby schudnąć i nie być głodnym?

Jabłko vs pączek.

Fot. sefa ozel / Getty Images

W okresie wakacyjnym każdy z nas ma nadzieję na utratę kilku kilogramów. Jednak wyszczuplenie sylwetki i racjonalne odchudzanie nie oznacza głodówki. Zatem - co jeść, żeby szybko schudnąć, ale żeby jednocześnie uniknąć efektu jo-jo?

Co jeść, żeby szybko schudnąć? Przede wszystkim nie można stosować głodówki. Szybka utrata masy w przypadku ograniczania jedzenia doprowadzi tylko do tego, że utracimy wodę z organizmu, a więc de facto i kilka kilogramów. Jednak starty takiego nieracjonalnego odchudzania się odczujemy już bardziej - braki spowodowane głodówką nasz organizm będzie chciał szybko uzupełnić, odkładając energię w tkance tłuszczowej. 

Co jeść, żeby schudnąć?

Racjonalne odchudzanie to takie, które trwa. Zmiana nawyków żywieniowych, dołączenie aktywności fizycznej, wprowadzenie do diety większej ilości błonnika, warzyw i owoców sprawią, że schudniemy, ale stopniowo. Nie ma czegoś takiego, jak szybkie odchudzanie - a jeśli decydujemy się na głodówkę, to jest to bardzo niezdrowe i musimy zdawać sobie sprawę z konsekwencji.

Redakcja poleca:
Zapalenie gardła u dzieci i dorosłych - jak złagodzić ból domowymi sposobami?
Dieta eliminacyjna – na czym polega i kiedy jest zalecana?
Szczepienia na COVID-19. Rząd zmienia harmonogram szczepień

Warto wiedzieć: Dlaczego szybkie odchudzanie jest niezdrowe?

Głodówka spowoduje tylko spowolnienie metabolizmu, odczujemy to jako brak siły i chęci do podstawowych czynności, a nawet - utratą tkanki mięśniowej, bo kiedy organizm nie może uzyskać odpowiedniej ilości energii z pożywienia podczas wysiłku fizycznego, zaczyna pobierać ją z aminokwasów zmagazynowanych w mięśniach, co wiąże się właśnie z utratą tkanki mięśniowej.

Co jeść, żeby nie być głodnym i schudnąć?

Przede wszystkim należy wprowadzić do diety więcej produktów bogatych w błonnik pokarmowy. Czemu błonnik jest tak ważny? Przede wszystkim wiąże wodę, drażni ściany jelita i stymuluje ruchy perystaltyczne, tym samym usprawniając pracę układu trawiennego. Zapewnia uczucie sytości na długo i reguluje poziom glukozy we krwi – błonnik opóźniania trawienie węglowodanów, zapobiegając wyrzutom insuliny. W czym znajdziemy dużo błonnika? Oto polecane produkty:

  • zboża - razowe pieczywo, płatki zbożowe;
  • świeże oraz suszone owoce;
  • warzywa;
  • ziarna i nasiona.

Produkty bogate w błonnik należy obficie p opijać wodą, aby zapewnić sobie uczucie sytości na długo.

Polecamy: W czym jest błonnik? Produkty stanowiące źródło błonnika i ich znaczenie w diecie

Jak racjonalnie się odchudzać? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Jak racjonalnie podejść do tematu odchudzania?Źródło: Dzień Dobry TVN

W zdrowej diecie mającej na celu "odchudzenie" organizmu nie powinno znaleźć się nic, co zawiera cukry proste (czyli słodycze) oraz nadmierną zawartość produktów bogatych w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

Jak jeść, żeby nie być głodnym?

Powinno się spożywać 5 posiłków dziennie, o zawartości kalorycznej dopasowanej do naszego wieku, płci i aktywności. Posiłki powinny być jedzone o stałych porach, tak, aby nasz organizm wiedział, że wkrótce otrzyma kolejną dawkę energii i nie magazynował "na zapas".

Obowiązkowe jest także wypijanie przynajmniej 2 litrów płynów dziennie, najlepiej w postaci wody niegazowanej. Dopuszczalne jest picie herbat, ziół i kawy.

Polecamy: Nowe zalecenia dietetyków. Awans kawy i warzyw w piramidzie żywieniowej

Wyszczuplenie ciała - trening

Nic tak nie wyszczupla ciała i nie modeluje mięśni jak odpowiednio dobrana aktywność fizyczna. Zaleca się 30 minut ruchu dziennie, przy czym nie musi być to od razu morderczy trening - równie dobrze sprawdzi się spacer, jazda na rowerze, basen.

Warto wiedzieć: Ewa Chodakowska skalpel - efekty ćwiczeń

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
14
2
Polecamy
Jak schudnąć bez ćwiczeń?
Zgrabne ciało bez wysiłku
Jak schudnąć bez ćwiczeń? Zgrabne ciało bez wysiłku Dzień Dobry TVN
Jak schudnąć 20 kg i uniknąć efektu jo-jo?
Jak schudnąć 20 kg i uniknąć efektu jo-jo? Dzień Dobry TVN
Odchudzanie last minute.
Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami? TVN zdrowie
Metabolizm – co go przyspiesza, a co spowalnia?
Metabolizm – co go przyspiesza, a co spowalnia? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki