Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co jeść na poprawę wzroku? Najlepsze witaminy na oczy

Co jeść na poprawę wzroku? Najlepsze witaminy na oczy

Zainteresował Cię ten artykuł?
Oczy

Fot: Seb Oliver / gettyimages.com

Witaminy na wzrok to przede wszystkim A, C, E i z grupy B. W diecie osób dbających o oczy nie powinno zabraknąć także luteiny, cynku, miedzi, selenu, zeaksantyny oraz kwasów omega 3 i 6, zwanych niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi.

Sposób odżywiania znacząco wpływa na jakość wzroku. Witaminy na wzrok to podstawa pielęgnacji oczu. Ich bogatym źródłem są warzywa i owoce. Odpowiednio dobrana dieta spowalnia pogłębianie się krótkowzroczności, zmniejsza ryzyko rozwoju zaćmy, jaskry, zwyrodnienia plamki żółtej i zespołu suchego oka. Witaminy można także dostarczać do organizmu w postaci suplementów.

Jak poprawić wzrok?

Sposób odżywiania wpływa na stan zdrowia oczu. Odpowiednio zbilansowana dieta może częściowo zapobiegać występowaniu zespołu suchego oka, zaćmy, jaskry i dyskomfortu podczas noszenia soczewek oraz hamować starzenie się narządu wzroku. W diecie na poprawę wzroku nie powinno zabraknąć:

  • luteiny – barwnika, który występuje głównie w warzywach, zwłaszcza: jarmużu, kapuście włoskiej, natce pietruszki, szpinaku, brokułach, szczypiorku, cukinii, dyni, papryce i owocach, takich jak jeżyny, maliny, porzeczki, jagody i borówki;
  • zeaksantyny – organicznego związku chemicznego z grupy ksantofili, który występuje głównie w warzywach, zwłaszcza brokułach, brukselce, kukurydzy i pomidorach;
  • kwasów omega 3 – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są: tuńczyk, szprot, makrela, sardynki, łosoś, śledź, dorsz, kawior, owoce morza, siemię lniane, orzechy włoskie, olej lniany, rzepakowy i sojowy oraz zielone warzywa liściaste;
  • kwasów omega 6 – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są: olej sojowy, słonecznikowy, rzepakowy, lniany, arachidowy, wiesiołkowy i sezamowy, pestki dyni, słonecznika, sezamu, migdały, orzechy ziemne i awokado.

Zobacz film: Jak powinniśmy dbać o nasze oczy, aby się nie męczyły? Źródło: 36,6.

Witaminy na lepszy wzrok

Witaminy to związki organiczne, które nie są wytwarzane samoistnie w organizmie człowieka, dlatego muszą być dostarczane razem z pokarmem lub suplementowane. Witaminy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania oczu. Wpływają na nie przede wszystkim witamina A, C, E, D i z grupy B.

Witamina A na wzrok

Szczególne znaczenie dla kondycji wzroku ma witamina A. Odgrywa istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka. Jej niedobór zwiększa ryzyko rozwoju ślepoty zmierzchowej (tzw. kurza ślepota, czyli niezdolność do widzenia po zmroku), wywołuje keratynizację (rogowacenie) nabłonków oka i kseroftalmię, czyli wysychanie spojówek i rogówek, a w skrajnych przypadkach rozlaną martwicę rogówki. Jest silnym antyoksydantem, dzięki czemu neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników.

Witamina A zapobiega chorobom plamki żółtej. Pobudza produkcję specjalnego śluzu nawilżającego oko. Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy A należą: tran rybi, wątroba, słodkie ziemniaki, marchew, jarmuż, szpinak, dynia, morele, mango, szczaw, żółtko kurzego jaja, cykoria i papaja.

Witamina C na dobry wzrok

Do witamin poprawiających wzrok zalicza się również witaminę C. Jest alternatywnie nazywana kwasem askorbinowym. Jest to jeden z najpopularniejszych przeciwutleniaczy. Zapobiega rozwojowi zaćmy, sprzyja regulacji produkcji płynu łzowego i optymalizuje przyswajanie składników odżywczych przez tkanki oka. Potrzebna jest do procesu fotosyntezy kolagenu, który zapewnia trwałość naczyń krwionośnych oka. Niedobór witaminy C zwiększa ryzyko krwotoków i wylewów przedspojówkowych. Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy C należą: acerola, dzika róża, rokitnik, czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka, chrzan, brukselka, truskawki i kiwi.

Witamina E na poprawę wzroku

Kolejną witaminą na poprawę wzroku jest witamina E. Wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne. Zwiększa przyswajanie witaminy A. Uwadnia i nawilża oczy. Spowalnia postępowanie zwyrodnienia plamki żółtej. Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy E należą: migdały, nasiona słonecznika, orzeszki ziemne, orzechy laskowe, olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany i szafranowy, botwina, pomidory, suszone morele i szpinak.

Zobacz film: Jak dbać o swoje oczy? Źródło: 36,6.

Witaminy z grupy B na wzrok

Witaminami odpowiedzialnymi za wzrok są także: B1, B2, B3 i B12. Ich niedobór zaburza pracę nerwów wzrokowych i zmniejsza odporność oczu na zmiany chorobowe. Witaminy z grupy B zapobiegają pieczeniu, suchości i świądowi oczu oraz łagodzą nadwrażliwość na jasne światło. Dodatkowo poprawiają ukrwienie oka.

Do najbogatszych naturalnych źródeł witamin z grupy B należą: rośliny strączkowe (groch, fasola), produkty zbożowe, mięso, mleko i jego przetwory, drożdże, rzepa, kapusta, marchew, soja, pieczarki i ziemniaki.

Witamina D na dobry wzrok

W zakresie patofizjologii narządu wzroku niedobór witaminy D sprzyja nie tylko jaskrze, ale również rozwojowi zapalenia spojówek, zespołu suchego oka, krótkowzroczności i zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem. Witamina D wykazuje wpływ na regulację ciśnienia wewnątrzgałkowego. Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy D należą: łosoś, tuńczyk, dorsz, śledź, sardynki, makrela, węgorz, tran, wątroba, ser, mleko i jego przetwory.

Co stosować na poprawę wzroku? Minerały

Pozytywne działanie na narząd wzroku wykazują minerały: selen, cynk, mangan i miedź. Mają właściwości antyoksydacyjne i utrzymują wiązania kolagenowe, zapewniając tym samym trwałość naczyń krwionośnych oka. Dodatkowo cynk uczestniczy w wytwarzaniu rodopsyny, która umożliwia rozróżnianie odcieni szarości i dobre widzenie po zmierzchu. Zaś selen stosuje się w profilaktyce retinopatii cukrzycowej u diabetyków. Do najbogatszych naturalnych źródeł powyższych minerałów należą:

  • cynk – produkty pełnoziarniste, ryby, jaja;
  • mangan – orzechy, fasola, jagody, groch;
  • miedź – rośliny strączkowe, awokado;
  • selen – owoce morza, kiełki pszenicy, ryby morskie, czosnek, cebula.

Bibliografia:

1. Włodarek D., Dietetyka, Warszawa, Format-AB, 2005.

2. Nowak R., Natura – niedocenione źródło kwasu askorbinowego, „Postępy Fitoterapii”, 2004, 1, s. 14-18.

3. Kotwas J., Składniki pokarmowe wpływające na stan narządu wzroku, „Ophtha Therapy”, 2017, 4 (2), s. 117-120.

4. Ciepłowska K., Terelak-Borys B., Kozub B., Grabska-Liberek I., Niedobór witaminy D jako możliwy czynnik ryzyka w patogenezie neuropatii jaskrowej, „Postępy Nauk Medycznych”, 2017, XXX(03), s. 140-143.

Zobacz film: Produkty bogate w witaminę D, A i B12. Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
37
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?