Polub nas na Facebooku
Czytasz: Bóle menstruacyjne – domowe sposoby i ćwiczenia na złagodzenie dolegliwości

Bóle menstruacyjne – domowe sposoby i ćwiczenia na złagodzenie dolegliwości

Zainteresował Cię ten artykuł?
Kobietę boli brzuch

Fot: Adiano / fotolia.com

Silne bóle menstruacyjne zdarzają się u 60% miesiączkujących kobiet. Towarzyszą im często dodatkowe objawy, m.in. wymioty, bóle głowy, rozdrażnienie i ogólne złe samopoczucie. Zanim jednak kobieta zdecyduje się na skorzystanie z leku, powinna pamiętać o tym, że są domowe sposoby, które skutecznie je złagodzą.

Bóle menstruacyjne to problem wielu kobiet. Jeśli są silne i regularne, to warto stworzyć dokładny plan działania, który umożliwi ich złagodzenie. Jest to bardzo ważne, gdyż wiele kobiet cierpiących przez bóle menstruacyjne nie może normalnie funkcjonować i wykonywać swoich codziennych obowiązków. Domowe sposoby i ćwiczenia są jednak tylko dla tych, u których silny ból nie jest wywołany stanami chorobowymi, takimi jak endometrioza czy mięśniaki macicy.

Silne bóle menstruacyjne – czym są i z czego wynikają?

Silne bóle menstruacyjne objawiają się bólem w dolnej części brzucha (podbrzuszu), a także w okolicach krzyża i pachwin. Są wynikiem silnych skurczów mięśni gładkich macicy i zwiększonego wydzielania prostaglandyn. Bóle menstruacyjne różnią się od zwykłego bólu podbrzusza, gdyż mają charakter skurczowy i boryka się z nimi aż 60% miesiączkujących kobiet. Każda z nich może je inaczej odczuwać – różni się ich natężenie, częstotliwość i czas trwania. 

Zdarza się, że tego typu dolegliwości uniemożliwiają wykonywanie codziennych obowiązków i kobieta zmuszona jest do rezygnacji z nich na czas okresu. Bólowi może towarzyszyć także szereg innych objawów, m.in.: nudności, wymioty, bóle głowy, biegunki, wzdęcia, obniżona sprawność fizyczna, apatia oraz ogólne złe samopoczucie.

Bóle menstruacyjne (także w ciąży, odczuwalne na jej początku) pojawiają się wcześniej niż miesiączka, czyli wtedy, gdy kobieta stwierdza brak okresu. Występują np. 2 dni przed okresem i mogą trwać kilka godzin lub dni. Najczęściej nie trwają dłużej niż 3 doby. Ich intensywność zależy także od diety, stresu, a także chorób towarzyszących (są silniejsze np. przy endometriozie).

Domowe sposoby na bóle menstruacyjne a leki

Domowe sposoby na bóle menstruacyjne są często równie skuteczne, co niejeden lek. Warto o tym pamiętać i zanim sięgnie się po tabletkę lub inny medykament, dobrze jest wypróbować naturalne metody, które pomogą szybko i skutecznie zredukować dolegliwości. Jednym z domowych sposobów na bóle menstruacyjne są ciepłe okłady. Termofor łagodzi skurcze macicy i zmniejsza ból. Pomocna będzie także ciepła kąpiel. Warto jednak pamiętać, aby woda nie była za gorąca, a sama kąpiel zbyt długa, gdyż może się to przyczynić do zwiększenia krwawienia.

Innym sposobem są zioła na bóle menstruacyjne. Ulgę przynosi herbata, szczególnie rumianek, który ma działanie rozkurczowe. Sprawdzą się także napary z szyszek chmielu, korzenia kozłka, nagietka, mięty i liści malin. Zioła zaleca się pić już na kilka dni przed miesiączką. Innym sposobem łagodzącym ból menstruacyjny jest masaż. Wystarczy skorzystać z naturalnych olejków (np. majerankowego lub lawendowego), rozetrzeć je w dłoniach i przez kilka minut masować podbrzusze. Kolejną metodą jest zmiana nawyków żywieniowych. W trakcie miesiączki, a nawet kilka dni przed nią, należy unikać soli. Ponadto warto zwiększyć udział ryb, warzyw strączkowych i orzechów w swoim jadłospisie. Do tego można umilić sobie te dni kostkami gorzkiej czekolady, która nie tylko poprawia nastrój, ale również pomoże zmniejszyć poziom stresu. Inne domowe sposoby na ból menstruacyjny to m.in.: medytacja, akupunktura, joga i techniki relaksacyjne (np. ASMR).

Ćwiczenia na bóle menstruacyjne

Jeśli przed miesiączką kobieta była aktywna, to warto pamiętać, że także podczas niej nie musi rezygnować z ulubionych aktywności. Co innego w przypadku, gdy bóle menstruacyjne są tak silne, że uniemożliwiają jej wykonywanie codziennych czynności. Należy pamiętać, że ten czas jest dla kobiety szczególny i powinna ona przede wszystkim postawić na relaks i odpoczynek. Intensywny wysiłek fizyczny może nie pomóc w łagodzeniu bólu, a dodatkowo może go jeszcze nasilić. Dlatego też jeśli kobieta koniecznie chce ćwiczyć bądź po prostu ruch pomaga jej w zmniejszeniu dolegliwości, to warto postawić na ćwiczenia typu rozciąganie. Usprawnią one odpływ krwi, który zmniejszy napięcie mięśni. Warto pamiętać, aby podczas stretchingu rozluźnić wszystkie mięśnie, oddychać powoli i starać się jak najbardziej się zrelaksować.

Należy również pamiętać, że czasami, jeśli ból nie mija, a wcześniej kobieta była u specjalisty, który wykluczył jego związek ze stanami chorobowymi, to zamiast męczenia się z nim, można wziąć środek przeciwbólowy. Jeśli metody łagodzenia dolegliwości menstruacyjnych zostały zastosowane za późno, to mogą okazać się zwyczajnie nieskuteczne.

Zobacz film: Czy hormony rządzą kobietami? Źródło: Dzień Dobry TVN

Bibliografia:

1. Etiopatogeneza zespołu bolesnego miesiączkowania 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Barszcz Sosnowskiego – czym grozi kontakt z tą rośliną?
Barszcz Sosnowskiego – czym grozi kontakt z tą rośliną?
Jelito czcze – najczęstsze choroby i ich leczenie
Jelito czcze – najczęstsze choroby i ich leczenie
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Nadmierne łzawienie oczu - przyczyny, leczenie i profilaktyka. O czym mogą świadczyć łzawiące oczy?
Nadmierne łzawienie oczu - przyczyny, leczenie i profilaktyka. O czym mogą świadczyć łzawiące oczy?
Melisa – właściwości, skutki uboczne i interakcje z antykoncepcją
Melisa – właściwości, skutki uboczne i interakcje z antykoncepcją