Polub nas na Facebooku
Czytasz: Bieganie i jego efekty. Co daje nam trening i jakie są zalety biegania? 

Bieganie i jego efekty. Co daje nam trening i jakie są zalety biegania? 

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: gpointstudio / stock.adobe.com

Bieganie jest jedną z najprostszych form aktywności fizycznej, która ma wiele korzyści dla zdrowia. Dzięki regularnym treningom można spalić tkankę tłuszczową, poprawić wygląd mięśni oraz zapobiec powstaniu groźnych chorób, m.in. serca i układu krążenia. 

Mimo że osób uprawiających bieganie jest coraz więcej, to jednak wciąż w internecie wciąż często wyszukiwaną frazą jest: co daje bieganie? W skrócie odpowiedź może brzmieć: zdrowie. Umiejętne prowadzenie treningów oraz zbilansowanej diety przynosi bardzo dobre efekty. Warto jednak rozwinąć tę kwestię, aby wiedzieć jakie konkretnie korzyści zdrowotne przynosi popularny jogging i po jakim czasie można spodziewać się efektów.

Bieganie: zalety i korzyści zdrowotne

Lista korzyści wynikających z biegania jest naprawdę długa. Przede wszystkim należy podkreślić, że taka forma aktywności fizycznej z racji swojej prostoty nie wymaga od osoby ćwiczącej szczególnych umiejętności oraz dużego wkładu finansowego w sprzęt. Bieganie stanowi najbardziej naturalną formę ruchu, która niejako jest zakodowana w ciele. Wprawdzie istnieją różnego rodzaju techniki biegu, ale osoby początkujące nie powinny zaprzątać sobie nimi głowy. Na poszerzenie wiedzy z tego zakresu przyjdzie czas później, jeśli bieganie stanie się dla nich czymś więcej niż tylko formą rekreacji. Na początku przygody z joggingiem wystarczy pamiętać o tym, aby podczas biegu:

  • utrzymywać głowę w linii zresztą ciała i patrzeć przed siebie,
  • ręce cały czas pracowały w jednym tempie (ręce zgięte w łokciach powinny wykonywać ruch do przodu i do tyłu naprzemiennie),
  • nie garbić się (barki luźne i opuszczone, ale proste),
  • utrzymywać biodra w jednej linii względem ciała,
  • stopy podczas lądowania były ustawione równolegle do kierunku biegu (ciężar ciała rozkłada się wtedy na całą stopę).

Kilka wymienionych zasad powinno stanowić elementarz początkującego biegacza. Zwłaszcza jeśli myśli on o zdrowotnych korzyściach wynikających z treningów. Trzeba bowiem mieć świadomość, że nieprawidłowe bieganie może mieć odwrotny skutek od zamierzonego. Nieprawidłowa technika często skutkuje różnego rodzaju urazami, a nawet poważnymi kontuzjami.

Jeżeli technika będzie prawidłowa, a liczba treningów dostosowana do indywidualnych możliwości osoby ćwiczącej, to po niedługim czasie będzie można dostrzec pierwsze efekty, takie jak:

  • poprawa samopoczucia,
  • lepsza kondycja,
  • większa wydolność organizmu,
  • zwiększona odporność na wysiłek.

Jeśli chodzi o efekty wizualne, jak chociażby redukcja tkanki tłuszczowej czy wyrzeźbienie mięśni nóg, to potrzeba nieco więcej pracy, by się pojawiły. Regularne treningi (optymalnie 3-4 sesje w tygodniu) przynoszą również szereg korzyści dla zdrowia. Bieganie wspomaga m.in.:

  • układ krążenia (zmniejsza ryzyko występowania chorób tego układu),
  • serce (minimalizuje ryzyko zawału oraz choroby wieńcowej),
  • układ mięśniowy i kostny (zapobiega osteoporozie),
  • mózg (dotlenia go, co poprawia m.in. koncentrację).

Bieganie jest polecane również osobom, które mają problemy związane z depresją i różnego rodzaju lękami. Ma to związek z wytwarzaniem podczas biegu dużej ilości endorfin, czyli tzw. „hormonów szczęścia”, które dobrze wpływają na zdrowie psychiczne.

Zauważalne efekty biegania po miesiącu: prawda czy mit?

Bieganie a odchudzanie to oddzielna kwestia, którą należy poruszyć, analizując korzyści wynikające z uprawiania tej dyscypliny. Regularne bieganie jest nieodłącznym elementem spalania tkanki tłuszczowej i to niezależnie od tego, czy jest to bieganie na bieżni czy na otwartej przestrzeni. Podczas godzinnego truchtu można spalić nawet 800-900 kalorii! Dla porównania, jeżdżąc tyle samo czasu na rowerze, można spalić około 400-500 kalorii, a podczas godzinnego spaceru maksymalnie 400 kalorii.

W procesie odchudzania spore znaczenie ma rodzaj wykonywanego treningu. Bieg stały jest najprostszą formą, ale dla bardziej wymagających osób, które chcą szybciej zrzucić zbędne kilogramy dobrą opcją jest bieganie interwałowe (zmienne tempo biegu). Ono znacznie zwiększa metabolizm i spala tkankę tłuszczową jeszcze po zakończonym treningu. Dzięki regularnym treningom od 3 do 4 razy w tygodniu, już po miesiącu można zauważyć pierwsze efekty odchudzające.

Slow jogging: efekty wolnego truchtu

Coraz bardziej popularną formą biegania jest tzw. slow jogging. Jest to rodzaj truchtu, którego tempo jest wolniejsze niż chodzenie. Jego twórcą jest Japończyk, profesor Hiroaki Tanaka, który po przeprowadzeniu szeregu badań opracował taką metodę biegu, będącą dobrym sposobem na zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, m.in:

  • cukrzycy,
  • nadciśnienia,
  • miażdżycy,
  • otyłości,
  • chorobom serca.

Slow jogging polega na truchcie o prędkości od 6 do 6,5 km/h przez 30-60 minut podczas jednej jednostki treningowej. Wskazanie jest wykonywanie około 3 treningów tygodniowo, by osiągnąć najlepsze efekty zdrowotne. 

Zobacz film: Biegasz? Sprawdź swoją wydolność. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy smog występuje tylko zimą? Co to jest smog wtórny?
Przemysł i transport - jak wpływają na smog? Co powoduje smog w Polsce?
10 rad jak chronić dziecko przed zanieczyszczonym powietrzem
Oddawanie krwi – wymagania i przeciwwskazania dla potencjalnych krwiodawców
Skuteczne domowe sposoby na przeziębienie
Domowe sposoby na duszący kaszel. Przyczyny duszącego kaszlu