Polub nas na Facebooku
Czytasz: Aquacycling, czyli spinning w wodzie. Kto może brać w tym udział?

Aquacycling, czyli spinning w wodzie. Kto może brać w tym udział?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Zajęcia na basenie

Fot: Ridofranz / gettyimages.com

Aquacycling daje rewelacyjne efekty, nie obciążając przy tym stawów i kręgosłupa, co często stanowi wymówkę dla wielu osób niepodejmujących żadnej aktywności. Woda stanowi idealne dopełnienie jazdy na rowerku stacjonarnym, dzięki czemu korzyści i ilość spalonych kalorii są ogromne.

Aquacycling jest nowoczesną formą treningu cardio. Oznacza to, że jest to trening wytrzymałościowy, tlenowy. Inna nazwa dla aquacyclingu to spinning w wodzie, ponieważ chodzi w nim przede wszystkim o jazdę na rowerze stacjonarnym. Oczywiście w trening wkomponowane są różnego rodzaju ćwiczenia, a wszystko to wykonywane jest w rytm energicznej muzyki. Mimo iż trening może wydawać się lekki, to jednak pozwala na spalenie ogromnej ilości kalorii i zbędnej tkanki tłuszczowej. Przynosi wiele korzyści i daje rewelacyjne efekty.

Aquacycling – na czym polega i kto może w nim brać udział?

Aquacycling to połączenie treningu cardio na rowerku stacjonarnym z aktywnością w wodzie. Krąg osób mogących skorzystać z tej formy wysiłku jest zdecydowanie większy niż osób mogących uprawiać innego typu treningi cardio. Wiele osób mających problemy z kręgosłupem czy stawami rezygnuje w ogóle z aktywności fizycznej. W tych przypadkach wiele form aktywności nie tylko sprawia trudność, ale również może pogłębiać dolegliwości bólowe. Dla stawów doskonałą formą aktywności jest pływanie, ponieważ woda zmniejsza obciążenie wywierane na stawy podczas ruchu. Jednak nie każdy potrafi pływać, dlatego też nie każdy może sobie na efektywne pływanie pozwolić. Wymyślono więc aquacycling.

Połączono efekty, jakie przynoszą standardowe treningu cardio podczas spinningu (jazdy na rowerku), i właściwości odprężające wody. Dlatego też jest to trening właściwie dla każdego. Jak w przypadku każdej aktywności fizycznej, istnieją pewne przeciwwskazania. Jednak bez względu na wiek czy płeć większość osób może tę aktywność uprawiać. Należy zwrócić uwagę na bardzo ważną grupę osób chcących rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną, jednak borykających się z problemem znacznej otyłości. U nich ćwiczenia na siłowni mogą okazać się dużo bardziej wykańczające i zniechęcające do dalszej pracy, ale przede wszystkim nadmierna masa ciała stanowi przeciwwskazanie do intensywnych ćwiczeń. Wynika to z nadmiernego obciążania stawów i kręgosłupa.

Aquacycling wychodzi temu naprzeciw. Pozwala na skuteczny trening nawet osobom ze znaczną otyłością. Zajęcia odbywają się na basenie, w wodzie, najczęściej grupowo. Instruktor z reguły jest na brzegu, dzięki czemu uczestnicy mogą widzieć, jak wykonuje ćwiczenia. Trening składa się z rozgrzewki, zasadniczej części ćwiczeń i rozciągania. Uczestnicy pedałują na specjalnych rowerkach w wodzie, podczas tego wykonują w rytm muzyki różne zlecone ćwiczenia. Zajęcia prowadzone są zazwyczaj w taki sposób, by angażować wszystkie partie mięśni.

Korzyści ze spinningu w wodzie

Spinning w wodzie przynosi doskonałe korzyści zdrowotne i spektakularne efekty. Pozwala na spalenie bardzo dużej ilości kalorii (nawet 800–1200 kcal podczas godziny treningu). Ponadto aquacycling pozwala nie tylko zredukować tkankę tłuszczową, ale również ujędrnić skórę, co jest bardzo ważne w procesie odchudzania. Podczas zajęć ciało jest poniekąd masowane przez wodę. Okazało się, że nie tylko wpływa to na redukcję cellulitu, ale także na poprawę procesów trawiennych i metabolizmu. Aquacycling ma pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, układ oddechowy, choć oczywiście te korzyści można przypisać do każdej aktywności fizycznej. Z tą jednak różnicą, że jak wcześniej wspomniano, ten rodzaj treningu ma mniej przeciwwskazań i więcej osób może tę aktywność podjąć.

Kilka zajęć wystarczy, by zauważyć istotną poprawę w wydolności fizycznej organizmu. Aquacycling doskonale sprawdzi się więc u osób, które dopiero zaczynają ćwiczyć, ponieważ mimo iż jest to trening intensywny, to jednak możliwy do wykonania nawet dla początkujących. Podczas treningu nie czuć tak bardzo pracy mięśni, wobec czego człowiek jest w stanie zrobić więcej niż w czasie pierwszych ćwiczeń w domu czy na siłowni.

Niepodważalną zaletą aquacyclingu jest pozytywny wpływ na samopoczucie. Wydzielane podczas treningu endorfiny, czyli hormony szczęścia, dodają energii na cały dzień. Ponadto energetyzująca muzyka podczas zajęć dodatkowo motywuje do działania.

Przeciwwskazania do aquacyclingu

Zawsze warto skonsultować się z lekarzem, czy dana forma treningu jest wskazana w określonym przypadku. Jeśli chodzi o aquacycling, przeciwwskazań jest niewiele. Dyskwalifikują z treningu w wodzie niektóre choroby dermatologiczne, ale także zaawansowane hemoroidy czy rany. Mimo korzystnego wpływu na układ sercowo-naczyniowy nie jest to forma treningu, którą można wprowadzić w zaawansowanej niewydolności krążenia czy oddychania. Jeśli chodzi o przeciwwskazania ortopedyczne, tu należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Aquacycling ma korzystny wpływ na układ kostno-stawowy, jednak niektóre kontuzje, naderwane ścięgna, choroby mięśni czy stawów dyskwalifikują z tego typu aktywności. W niektórych przypadkach może ona zostać wprowadzona na etapie rehabilitacji, a w innych niestety należy zrezygnować ze spinningu w wodzie na dłuży czas. Bardzo częstym schorzeniem uniemożliwiającym standardowe ćwiczenia jest dyskopatia. W zależności od zaawansowania choroby aquacycling może okazać się doskonałym wyborem ze względu na odciążenie kręgosłupa bądź może zostać absolutnie przeciwwskazany.

Ciąża jest problematycznym zagadnieniem. To nie jest czas, by nagle zaczynać intensywne treningi. Wtedy należy skupić się na lekkiej lub umiarkowanej aktywności. Jeśli kobieta ćwiczyła już przed ciążą, a ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych przeciwwskazań, to oczywiście może w takich zajęciach brać udział. Konieczne jest jednak zgłoszenie prowadzącemu, że jest się w ciąży. Zwróci on uwagę, by nie wykonywać ćwiczeń mogących zaszkodzić (ćwiczenia na partie brzucha, podskoki w wodzie). Powinno się unikać tego treningu na etapie zaawansowanej ciąży.

Gdzie ćwiczyć - w domu czy na siłowni? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Ćwiczenia w domu czy na siłowni - co wybrać? Źródło: Dzień Dobry TVN.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Komentarze (2)
Marysia
Moja mama Karo chodzi i ma 42 lata stosuje też dietę sama jej dobrałam kupiła sobie spalacz tłuszczu i teraz schudła woda dając opór nieźle męczy dlatego fajny jest taki trening :)
Czytaj całość
Karo
Tylko jak przekonać mamę, żeby zapisała się na takie ćwiczenia? Widzę niestety, że z każdym rokiem przybywa jej kilogramów, a nic z tym nie robi. Akurat u nas na basenie są takie ćwiczenia (albo podobne) i myślę, że dobrze by jej to zrobiło. Ale ona nie chce nawet o tym słyszeć. Oferowałam już, że będziemy razem, ale ten argument nie działa. Jak przekonać osobę z coraz większą nadwagą do tego, żeby zaczęła o siebie dbać?
Czytaj całość
Nie przegap
Sposoby na użądlenie osy - czym okładać opuchliznę?
Sposoby na użądlenie osy - czym okładać opuchliznę?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Co oznaczają podwyższone limfocyty u dorosłych i dzieci?
Co oznaczają podwyższone limfocyty u dorosłych i dzieci?
Leukocyty w moczu – o czym może świadczyć obecność białych krwinek w moczu?
Leukocyty w moczu – o czym może świadczyć obecność białych krwinek w moczu?
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Tyreotropina (TSH): normy, określenie nadczynności lub niedoczynności tarczycy
Tyreotropina (TSH): normy, określenie nadczynności lub niedoczynności tarczycy