Polub nas na Facebooku
Czytasz: Aktywność fizyczna w czasie upałów. Jak trenować bezpiecznie?
menu
Polub nas na Facebooku

Aktywność fizyczna w czasie upałów. Jak trenować bezpiecznie?

Kobieta, która pije wodę w czasie treningu

Fot: courtneyk / gettyimages.com

Aktywność fizyczna jest bardzo zdrowa i wykonywana systematycznie ma zbawienny wpływ na działanie całego organizmu. Niestety treningi w bardzo ciepłe dni, bez właściwego przygotowania, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Jak bezpiecznie trenować w upalne dni?

Wysoka temperatura za oknem nie musi oznaczać rezygnacji z aktywności fizycznej, także tej na świeżym powietrzu. Kluczowe jest jednak odpowiednie przygotowanie, a także obserwacja własnego organizmu. Jeśli czujemy się zmęczeni lub osłabieni – z aktywności lepiej zrezygnować.

Trening w gorące dni – właściwy strój to podstawa

To, jak będziemy się czuć w czasie treningu w dużej mierze zależy od naszego stroju. Ubranie powinno być przewiewne i nie może zbyt mocno przylegać do skóry.

Polecamy również:
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany

– Bardzo obcisłe stroje oraz te wykonane ze sztucznych nieoddychających tkanin bardzo utrudniają termoregulację. Ciało nie może oddawać ciepła, które wytworzyło w czasie ruchu. Idąc na rower czy biegać warto założyć na głowę czapkę, która ochroni nas nie tylko przed przegrzaniem organizmu, ale przede wszystkim przed udarem słonecznym – mówi dr hab. n. med. Barbara Joanna Bałan, internistka z Centrum Medycznego Damiana.

Dobrze dobrany strój to jednak za mało. Trzeba sobie zdawać sprawę, że podczas aktywności fizycznej mocno się pocimy, a wraz z potem tracimy nie tylko wodę, ale i elektrolity. Podczas treningu w bardzo ciepły czy upalny dzień, te straty są jeszcze większe.

-Odwodnienie organizmu może być bardzo niebezpieczne i może się skończyć pobytem w szpitalu i koniecznością podania kroplówek. Najlepszym sposobem na uniknięcie tego rodzaju problemów jest zabranie ze sobą wody na trening. Można ją wzbogacić o elektrolity, te w postaci rozpuszczalnych w wodzie tabletek czy saszetek można dostać praktycznie w każdej aptece. Dobrym rozwiązaniem będzie także dodanie łyżeczki cukru do wody. Zawarta w nim glukoza odżywi mięśnie i pomoże utrzymać właściwe nawodnienie – mówi specjalistka.

Taką wodę czy napój izotoniczny trzeba zabrać ze sobą na trening i popijać małymi łykami. A co z długością treningu?

– Z tym w czasie upałów lepiej nie przesadzać. Najbezpieczniej będzie jeśli skrócimy go o połowę. Zamiast przebiegnięcia trzech kilometrów zróbmy dwa lub półtora. Bardzo ważna, jest także pora dnia, o której chcemy wyjść pobiegać. Najbezpieczniejsze są wczesne poranne godziny lub wieczorne. Jeśli zdecydujemy się na aktywność wieczorem pamiętajmy, że powietrze może być wtedy ciężkie i duszne – mówi specjalistka.

Zobacz film i dowiedz się dlaczego warto zacząć biegać:

Zobacz film: Jakie korzyści daje bieganie? Źródło: 36,6

Kiedy lepiej zrezygnować z aktywności

Upały to czas, kiedy szybciej się męczymy, często też brakuje nam energii, a nasze reakcje są spowolnione. Dlatego też każde osłabienie czy zmęczenie powinno być sygnałem, że coś złego dzieje się z organizmem i aktywność fizyczna nie będzie najlepszym pomysłem. Z treningu trzeba zrezygnować także wtedy, gdy jesteśmy odwodnieni. Jak to rozpoznać?

– Najbardziej charakterystycznym objawem odwodnienia jest ciągłe uczucie pragnienia, kiedy piejmy za mało często mamy wrażenie, że język staje nam kołkiem w gardle. Może pojawić się także zmęczenie, drżenie mięśni oraz senność. Objawem odwodnienia jest także zmiana koloru moczu. Jeśli pijemy za mało ze słomkowego zmieni się on w ciemnożółty, wręcz brunatny – mówi specjalistka.

Przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej w czasie upałów są też niektóre choroby. Z aktywności fizycznej powinny zrezygnować osoby, które mają problemy z ciśnieniem, a także z sercem, np. arytmię czy niewydolność krążenia. Zrezygnować powinni także palacze oraz osoby, które zmagają się dysfunkcją układu oddechowego, np. chorują na astmą oskrzelową.

Wychodzisz na trening bez względu na pogodę ?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Każdy, kto decyduje się na aktywność w czasie gorących dni musi ze szczególną uwagą obserwować swoje ciało. Jeśli podczas treningu coś nam nie idzie, szybko się męczymy lub serce zaczyna bardzo mocno bić, to lepiej odpuścić. Takich sygnałów nigdy nie można lekceważyć i jeśli takie epizody będą się powtarzały należy skonsultować się z lekarzem.

Aktywność fizyczną w upalne dni odradza się także osobom starszym, bo te bardzo często mimo wieku też są aktywne. Niestety ich organizm nie chłodzi się już tak dobrze i zbyt duży wysiłek w upalne dni może być dla nich niebezpieczny. A co z dziećmi?

– W ich przypadku także trzeba zachować ostrożność. Jeśli już dziecko idzie np. pograć w piłkę to dobrze żeby miało ze sobą wodę i popijało ją co kilka – kilkanaście minut małymi łykami. Na głowie dziecka koniecznie musi znaleźć się kapelusz lub czapka, coś co ochroni przed udarem cieplnym – mówi dr hab. n. med. Barbara Joanna Bałan, internistka z Centrum Medycznego Damiana.

Pierwsza pomoc

Czasem zdarza, że po treningu, który przebiegał normalnie, czujemy się bardziej zmęczeni, osłabieni i jest nam bardzo gorąco. Co wtedy robić?

– Przede wszystkim dobrze się nawodnić. Najlepiej sięgnąć po wodę, dobrze jest ją pić małymi łykami. Dobrym sposobem na schłodzenie będzie dodanie do wody mięty, można też sięgnąć po zieloną herbatę. Jeśli to nie pomaga warto wziąć prysznic, ale woda nie może być zbyt zimna. Można także wejść do wanny, ale tak samo jak w przypadku prysznica różnica temperatur musi być minimalna. Jeśli będzie zbyt duża może doprowadzić do szoku termicznego. Osoby, które chorują na serce lub mają problemy z ciśnieniem tętniczym powinny zmierzyć ciśnienie i w razie potrzeby zażyć leki. Jeśli takie doraźne środki nie pomagają, dalej czujemy się słabo, pojawiła się gorączka, tj. powyżej 38 stopni, a ciśnienie się nie stabilizuje i nadal jest wysokie, mimo zażycia leków to należy skonsultować się z lekarzem – mówi specjalistka.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Polecamy
Jak zacząć morsować?
Zobaczcie, jak to robią dzieci-morsy
Jak zacząć morsować? Zobaczcie, jak to robią dzieci-morsy Dzień Dobry TVN
Jak zacząć ćwiczyć, jeśli nigdy nie trenowałeś lub miałeś długą przerwę?
Jak zacząć ćwiczyć, jeśli nigdy nie trenowałeś lub miałeś długą przerwę? Dzień Dobry TVN
Bieganie zimą – jak się do niego przygotować?
Gdzie i jak biegać?
Bieganie zimą – jak się do niego przygotować? Gdzie i jak biegać? TVN zdrowie
Przegrzanie organizmu - jakie są objawy u dziecka?
Ile trwa?
- Pierwsza pomoc
Przegrzanie organizmu - jakie są objawy u dziecka? Ile trwa? - Pierwsza pomoc TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Czym się kierować przy wyborze oczyszczacza powietrza? Oto kwestie, które warto brać pod uwagę
Czym się kierować przy wyborze oczyszczacza powietrza? Oto kwestie, które warto brać pod uwagę Materiał sponsorowany
Technologia, która zmienia powietrze na tak czyste, jak to w lesie! 
Technologia, która zmienia powietrze na tak czyste, jak to w lesie!  Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?