Polub nas na Facebooku
Czytasz: Air joga – zasady, dobre strony stretchingu w podwieszeniu, ćwiczenia
menu
Polub nas na Facebooku

Air joga – zasady, dobre strony stretchingu w podwieszeniu, ćwiczenia

Artem Ermilov/getty images

Air joga to specyficzna odmiana jogi charakteryzująca się wykonywaniem ćwiczeń w podwieszeniu nad ziemią przy użyciu hamaku. Uprawianie dyscypliny tego typu rozciąga ciało, odciąża kręgosłup i stawy oraz wpływa korzystnie na mięśnie core.

Air joga to bardzo widowiskowa aktywność zarówno sportowa, jak i rekreacyjna. Ćwiczenia w chustach polegają głównie na wykonywaniu odpowiednich asanów, ale dzięki dużej i jednocześnie przyjemnej w dotyku tkaninie treningi urozmaica się o elementy tańca, akrobatyki cyrkowej czy pilatesu.

Zobacz też:

Redakcja poleca:
Zapalenie gardła u dzieci i dorosłych - jak złagodzić ból domowymi sposobami?
Dieta eliminacyjna – na czym polega i kiedy jest zalecana?
Szczepienia na COVID-19. Rząd zmienia harmonogram szczepień

Na czym polega air joga – zasady

Air joga to rodzaj aktywności fizycznej charakteryzujący się wykonywaniem ćwiczeń w podwieszeniu nad ziemią przy użyciu hamaku, czyli dużej chusty. Nietuzinkowa dyscyplina z użyciem tkaniny o wymiarach umożliwiających swobodne, całkowite zawieszenie na wznak czy bokiem, podciąganie czy chowanie się w jej wnętrzu, pozwala na rozciągnięcie i uelastycznienie układu ruchu przy jednoczesnym odciążeniu kręgosłupa i stawów obwodowych. Ponadto korzystnie wpływa na mięśnie i centralną stabilizację, a także wzmocnienie mięśni posturalnych bez zbędnego ich rozbudowywania. Pozytywnie wpływa na samoświadomość własnego ciała i jego możliwości, a pozbycie się ciężaru własnego ciała umożliwia wykonywanie skomplikowanych figur, co byłoby niemożliwe lub bardzo trudne i obciążające w tradycyjnych warunkach na macie.

Mimo wielu zalet wynikających z praktykowania tego typu aktywności, air joga nie jest polecana bezwzględnie wszystkim zainteresowanym. Odwrócone pozycje, dynamiczna stymulacja błędnika czy wymagania dotyczące koordynacji ruchowej i równowagi mogą niekorzystnie wpływać szczególnie na zdrowie osób obciążonych chorobami naczyniowymi, różnorodnymi zwyrodnieniami i zespołami bólowymi nadgarstków, kobiet w ciąży czy pacjentów po niedawno przebytych operacjach i urazach głowy. Air joga, zwana także slow fitnessem, to bardzo widowiskowa aktywność zarówno sportowa, jak i rekreacyjna, ale jednocześnie wyciszająca, umożliwiająca odprężenie psychofizyczne i ogólny relaks. Ćwiczenia wyróżniają się nie tylko wykonywaniem odpowiednich pozycji statyczno-dynamicznych. Treningi uwzględniają także elementy tańca, akrobatyki cyrkowej czy pilatesu.

Zalety – dobre strony jogi w podwieszeniu

Air joga przede wszystkim umożliwia intensywniejsze rozciąganie układu ruchu niż inne techniki jogi, przy okazji odciążając całe ciało. Stan nieważkości to jeden z korzystniejszych warunków do regeneracji stawów i układu ruchu. Zwykle uzyskuje się go w wodzie, poprzez ćwiczenia na pływalni. Prawidłowo i systematycznie uprawiana air joga:

Ćwiczenia air jogi

Ćwiczenia air jogi zawsze rozpoczynają się od pozycji kontaktowych z podłogą. W grupach początkujących uczestnicy przez kilka tygodni uczą się przenoszenia ciężaru ciała na hamak i odciążenia ciała. Treningi pozbawione są elementów akrobatycznych. Przy okazji poznawane są podstawowe ruchy stretchingu, tańca i pilatesu z użyciem chusty. Po opanowaniu umiejętności rozpoczynają się ćwiczenia w podwieszeniu, najpierw częściowym, a później w całkowitym. Wyższy poziom charakteryzują różnorodne zwisy głową w dół oraz pozycje równoległe z podłogą. W sytuacji, kiedy asana budzi lęk, dobierane są alternatywne wersje pozycji. Bez względu na poziom zaawansowania, zajęcia air jogi kończą ćwiczenia rozluźniające i oddechowe. Nierzadko polegają na swobodnym bujaniu się w chuście. Aby trening przebiegał komfortowo, wymagany jest strój niekrępujący ruchów wykonany z elastycznych tkanin. Air jogę uprawia się na boso.

Zobacz film: Dlaczego warto praktykować jogę?

źródło: x-news

Bibliografia:

Łazuk M., Aerial joga – antygrawitacyjny flow,OMG yoga, Warszawa 2017.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
75
5
Polecamy
Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha? Dzień Dobry TVN
Lewandowscy trenują aerial jogę!
Ten trening będzie hitem lata
Lewandowscy trenują aerial jogę! Ten trening będzie hitem lata Dzień Dobry TVN
Ćwiczenia izometryczne, czyli dla każdego
Ćwiczenia izometryczne, czyli dla każdego TVN zdrowie
Bokwa fitness – sposób na zdrowie i wymarzoną figurę?
Bokwa fitness – sposób na zdrowie i wymarzoną figurę? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki