Polub nas na Facebooku
Czytasz: Agnieszka Cegielska opowiada o batatach: "mają więcej beta-karotenu, niż marchew"
menu
Polub nas na Facebooku

Agnieszka Cegielska opowiada o batatach: "mają więcej beta-karotenu, niż marchew"

Getty Images

Bataty, czyli słodkie ziemniaki, cieszą się popularnością szczególnie w Ameryce Środkowej i Południowej. W Polsce natomiast znacznie rzadziej goszczą na talerzach.  Warto jednak wprowadzić je do swojego jadłospisu, ponieważ są prawdziwą bombą wartości odżywczych i zdrowotnych.

Bataty, czyli inaczej słodkie ziemniaki uprawia się głównie w Ameryce Środkowej. I choć Europejczycy znają to warzywo już od setek lat, dla wielu mieszkańców starego kontynentu w menu wciąż królem są „zwykłe” ziemniaki. I mimo że dziś dostępnych jest wiele odmian batatów (mają różne kolory skórki i miąższu), niezależnie od tego, na które się zdecydujesz, warto regularnie sięgać po ten produkt. Zresztą batatów często do swoich potraw używa także Agnieszka Cegielska. Gwiazda zauważa, że warzywo to ma więcej beta-karotenu, aniżeli marchew.

Przeczytaj też: Marchew – wartości odżywcze, właściwości prozdrowotne

Właściwości odżywcze batatów

To są naprawdę skarby natury. Witamina A, bo w nią przekształca się beta karoten w naszym organizmie, to jest bardzo silny antyutleniacz. To jest witamina działająca anty-nowotworowo, bo walczy w wolnymi rodnikami. […] Mamy tam też szereg innych, dobrze działających witamin. Takich, które działają na przykład na nasza urodę –witamina E – wymienia Cegielska.

Czego jeszcze bogatym źródłem są bataty? Jak już wspomnieliśmy zawierają one duże dawki beta-karotenu. Ponadto posiadają bardzo wiele błonnika, dzięki czemu zapewniają szybko i na długo uczucie sytości. Warto dodać, że posiadają także niski indeks glikemiczny, a więc są rewelacyjnym produktem dla cukrzyków. Dodajmy również, że bataty to doskonałe źródło witaminy C, A, E, K i B6. Poza tym możesz w nich odnaleźć także kwas foliowy, potas, wapń, żelazo, magnez, sód czy cynk.

Bataty to również rewelacyjne rozwiązanie dla osób dbających o linię, ponieważ w 100 gramach tego produkt jest zaledwie 76 kalorii.

Jak przygotowywać bataty?

Bataty możesz grillować, piec, a także smażyć. Rewelacyjnie łączą się one z masłem, ziołami (szczególnie z rozmarynem), solą i pieprzem. Ponadto z tego warzywa zaserwujesz także pyszną zupę, frytki czy placki. Lubisz jeść zwierzęce białko? Dodaj do mięsnej potrawy na przykład puree z batatów.

Przeczytaj też: #ObiadNaZdrowie: Frytki z batatów – jak je przygotować? Przepis i właściwości zdrowotne batatów

Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
69
6
Polecamy
Papryka przyspiesza metabolizm i wzmacnia odporność.
Jakie są odmiany papryki i jakie mają  właściwości? 
Papryka przyspiesza metabolizm i wzmacnia odporność. Jakie są odmiany papryki i jakie mają  właściwości?  TVN zdrowie
Dlaczego warto jeść jarmuż?
Przepisy na ciekawe dania z jarmużem
Dlaczego warto jeść jarmuż? Przepisy na ciekawe dania z jarmużem Dzień Dobry TVN
Chcesz zachować młodość?
Jedz białe warzywa
Chcesz zachować młodość? Jedz białe warzywa Dzień Dobry TVN
Bataty - wartość odżywcza, kalorie, indeks glikemiczny, właściwości.
Zastosowanie kulinarne batatów 
Bataty - wartość odżywcza, kalorie, indeks glikemiczny, właściwości. Zastosowanie kulinarne batatów  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Jak wygląda zabieg usuwania haluksów?
Jak wygląda zabieg usuwania haluksów?
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Sok z kiszonego buraka - naturalny probiotyk na wzmocnienie odporności. Prosty przepis
Sok z kiszonego buraka - naturalny probiotyk na wzmocnienie odporności. Prosty przepis
Koronawirus. Jakie leki warto mieć w domu, by złagodzić objawy COVID-19
Koronawirus. Jakie leki warto mieć w domu, by złagodzić objawy COVID-19