Polub nas na Facebooku
Czytasz: 5 najzdrowszych warzyw korzeniowych. Znasz wszystkie?
menu
Polub nas na Facebooku

5 najzdrowszych warzyw korzeniowych. Znasz wszystkie?

Getty Images

Jesień i zima to najlepszy okres, by cieszyć się bogactwem warzyw korzeniowych. Są bardzo sycące, rozgrzewające, a ich drogocenne składniki wzmacniają naturalną odporność. Poznaj 5  najzdrowszych warzyw korzeniowych, których nie może zabraknąć w diecie twojej i twoich bliskich.

Zobacz video: 5 najzdrowszych warzyw korzeniowych

5 najzdrowszych warzyw korzeniowych. Źródło: Agencja TVN

1.     Cebula

Cebula dostarcza organizmowi wielu niezbędnych składników. Jest także niskokaloryczna, ponieważ w 100 gramach cebuli znajduje się 40 kcal. Cebula jest także źródłem witamin z grupy B, C, E, K oraz prowitaminy A. W  dużych ilościach cebula zawiera także witaminę C, która należy do substancji antyoksydacyjnych, czy działa przeciwstarzeniowo i chroni komórki przed uszkodzeniami.

2.     Bataty

Bataty są  świetnym źródłem witamin i składników mineralnych, które przesądzają o wysokiej wartości odżywczej słodkich ziemniaków. Dostarczają one witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6, kwas foliowy), witaminy K oraz witamin o wysokim potencjale antyoksydacyjnym, czyli C, E i beta karotenu (prowitamina witaminy A). W batatach znajdziemy także mnóstwo minerałów, takich jak: wapń, żelazo, potas, magnez, sód, fosfor i cynk.  Bataty zawierają także dużo błonnika pokarmowego (około 2,5 g/100 g produktu. Reguluje on pracę jelit i zapobiega dolegliwościom trawiennym. Słodkie ziemniaki zawierają także likopen, który ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz luteinę.

100 g batatów zawiera: 76 kcal, 1,37 g białka, 0,14 g tłuszczów i 17,72 g węglowodanów, a ich indeks glikemiczny  jest niski, bo wynosi 54. Co oznacza, że bez obaw mogą go spożywać osoby chorujące na cukrzycę.

3.     Imbir

Posiada niezwykłe właściwości prozdrowotne, które usprawniają i leczą wiele zróżnicowanych objawów. W skład imbiru wchodzi olejek eteryczny, gingerol i zinferon, dzięki którym posiada szereg właściwości leczniczych. Imbir pomaga w razie przeziębień, a wszystko dzięki właściwościom bakteriobójczym i przeciwzapalnym. Imbir pomaga także w schorzeniach stawów w formie olejku, który może być stosowany podczas masażu na bóle stawowe. Dodatek imbiru w napoju, pomoże także w przypadku mdłości, bóli miesiączkowych, obrzęków, migren, problemów z koncentracją, problemów z trawieniem i nieświeżego oddechu.

Przeczytaj także: Przepis na herbatę z imbirem

4.     Rzepa

Biała rzepa to bogate źródło witamin C, B3, B6 i kwasu foliowego. Zawiera też sporo potasu, miedzi i żelaza, wapnia, fosforu, magnezu i jodu. Kolejnym drogocennym składnikiem rzepy są alkaloidy izotiocyjaniany. Odpowiadają one za charakterystyczny, ostry smak rośliny i mają właściwości antybiotyczne. Biała rzepa zawiera także substancje o silnych właściwościach przeciwzapalnych, antyseptycznych i przeciwutleniających. Spożywanie dieta to łatwy sposób na wzmocnienia odporności organizmu, a także wspomaga jego walkę z różnego rodzaju infekcjami i zmianami zapalnymi. Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu opóźniają procesy starzenia się organizmu i zmniejszają ryzyko zachorowania na Parkinsona i Alzhaimera. Składniki białej rzepy mają też pozytywny wpływ na stan skóry, włosów, paznokci, narządu wzroku czy tkanki kostnej. Biała rzepa jest niskokaloryczna i zawiera znaczne ilości błonnika, więc jej obecność w diecie wpływa korzystnie na działanie układu trawiennego, ułatwia odchudzanie i utrzymanie prawidłowej wagi.

5.     Buraki

Buraki są prawdziwą skarbnicą potasu. W 100 gramach jest go aż 348 mg, a to pierwiastek, który wspomaga pracę serca oraz reguluje ciśnienie krwi. Ogromnym plusem buraków jest wysoka zawartość żelaza, które jest bardzo dobrze przyswajalne oraz kwasu foliowego. Związki te uczestniczą w procesach krwiotwórczych, zatem  chronią nas przed anemią i wspomagają jej leczenie. O burakach – właśnie ze względu na kwas foliowy – powinny pamiętać także kobiety w ciąży. W burakach zawarty jest także tryptofan. To aminokwas, który zbawiennie wpływa na nasze samopoczucie, a jego niedobór często łączony jest z rozwojem depresji.


Przeczytaj także: Goździki ich zaskakujące właściwości zdrowotne

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
83
7
Polecamy
Sok z buraka - skład, właściwości prozdrowotne, przeciwwskazania
Sok z buraka - skład, właściwości prozdrowotne, przeciwwskazania TVN zdrowie
Szczypiorek – składniki odżywcze, właściwości, uprawa
Szczypiorek – składniki odżywcze, właściwości, uprawa TVN zdrowie
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna?
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna? Dzień Dobry TVN
Jakie warzywa są najzdrowsze?
Które zawierają najwięcej witamin?
Jakie warzywa są najzdrowsze? Które zawierają najwięcej witamin? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?