Polub nas na Facebooku
Czytasz: 10 sposobów na poprawę zdrowia psychicznego w 2020 roku. Co radzą terapeuci?
menu
Polub nas na Facebooku

10 sposobów na poprawę zdrowia psychicznego w 2020 roku. Co radzą terapeuci?

Flashpop/Getty Images

Każda okazja jest dobra do wprowadzenia pozytywnych zmian w swoim życiu. Rozpoczęcie Nowego Roku to jedna z nich. W związku z tym zapytaliśmy terapeutów, co zrobić, by poprawić jakość zdrowia psychicznego? Przeczytaj, co radzą specjaliści i rozpocznij 2020 rok w dobrej formie.

1.     Zadbaj o harmonogram snu

Sen ma decydujący wpływ na zdrowie człowieka. To niezbędny dla organizmu czas regeneracji – procesy wzrostu i namnażania komórek następują głównie w nocy. Powstają także nowe połączenia w centralnym układzie nerwowym. Sen służy też redukcji napięcia i utrwalaniu świeżo nabytych informacji. Uaktywnia układ odpornościowy, dzięki czemu ludzie wyspani rzadziej chorują. Niedobór snu lub jego niska jakość wpływają niekorzystnie na wszystkie funkcje organizmu – od gospodarki hormonalnej po zdolność koncentracji. Długotrwałe zaburzenia snu mogą być przyczyną licznych chorób somatycznych (np. cukrzycy, nowotworów) i zaburzeń psychicznych (m.in. depresji). U osób dorosłych czas w ciągu doby przeznaczony na sen jest kwestią indywidualną. Przeciętny dorosły wysypia się w 7–8 godzin. Niektórym wystarcza 6, by być wypoczętym, podczas gdy inni nawet po 9 godzinach budzą się zmęczeni. Regeneracja sił wymaga bowiem przespania 4–5 pełnych cykli snu (złożonych z dwóch stadiów), które – w zależności od uwarunkowań genetycznych – trwają od 80 do 120 minut. Są zatem tacy, którzy wyśpią się w 5 i pół godziny (4 × 80 minut), ale i tacy, którzy najlepiej funkcjonują przespawszy 10 godzin (5 × 120 minut). – wyjaśnia lek. med. Jacek Podstolski

2.     Dotlenianie się: spędź 10 minut na świeżym powietrzu

Najprostszym sposobem na dotlenianie mózgu oraz poprawę jego funkcjonowania jest spacer. Codzienne 30-minutowe przechadzki nie tylko działają zbawiennie na umysł, ale również na stawy, mięśnie, układ krwionośny i psychikę.  

3.     Ćwicz codziennie afirmację

Pozytywne podejście do życia i problemów z jakimi się zmagamy, to klucz do minimalizowania poziomu stresu w codziennym życiu. Każdego poranka, warto zatrzymać się i spojrzeć w lustro przed wyjściem z domu, by wykonać afirmację: podziękować za zdrowia, pracę, rodzinę (wszystkie aspekty życia, które uważasz za ważne) i umiejętności, które jak dotąd pozwoliły ci rozwiązać dotychczasowe kłopotliwe. One są gwarancją, że poradzisz sobie także z teraźniejszymi problemami. Codziennie ćwiczenie wdzięczności znacząco poprawi jakość twojego samopoczucia.

4.     Ogranicz korzystanie z mediów społecznościowych

Ilość bodźców: informacji, zdjęć i filmików, którą fundują nam codziennie media społecznościowe, negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu psychicznym. Głównie przez zakrzywiony obraz rzeczywistości, jaki promują popularni blogerzy i instagramerzy. Można odnieść mylne wrażenie, że ich życia składa się jedynie z sukcesów, egzotycznych podróży, drogich stylizacji i ekskluzywnych prezentów.  To znacząco obniża zadowolenie z jakości naszego życia i potęguje uczucie porażki. Stąd popularność nowych metod radzenia sobie z presją mediów społecznościowych, jak post dopaminowy. Problem zauważają także sami influencerzy, który coraz częściej deklarują ograniczenie korzystania z telefonów i mediów społecznościowych.

Zobacz video: Ewa Chodakowska ogranicza korzystanie z telefonu komórkowego. Dlaczego?

Źródło: Dzień Dobry TVN

5.     Załóż dziennik dobrych uczynków

W natłoku codziennych obowiązków, często zapominamy, jak wiele dobrych rzeczy robimy. Załóż specjalny dziennik, gdzie pod koniec każdego dnia, będziesz mogła zapisać wszystkie dobre uczynki. Przykłady? Pomogłaś koleżance z pracy włączyć kserokopiarkę, przepuściłaś w kolejce do kasy w sklepie ciężarną kobietę, zrezygnowałaś ze słodkiej drożdżówki na rzecz kanapki z awokado? Zapisz wszystko w dzienniku i zobacz, jak dobrą dla siebie i innych jesteś osobą.

       Chcesz poznać wszystkie 10 sposobów na poprawę zdrowia psychicznego, polecanych przez terapeutów? Zobacz video:

Źródło: x-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
63
5
Polecamy
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie TVN zdrowie
Przełączasz drzemkę zamiast wstać?
Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie
Przełączasz drzemkę zamiast wstać? Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie Dzień Dobry TVN
Jak szybko zasnąć i obudzić się wypoczętym – najlepsze sposoby na bezsenność
Jak szybko zasnąć i obudzić się wypoczętym – najlepsze sposoby na bezsenność Dzień Dobry TVN
Dlaczego odpoczynek jest niezbędny i jak odpoczywać aktywnie i efektywnie jednocześnie? 
Dlaczego odpoczynek jest niezbędny i jak odpoczywać aktywnie i efektywnie jednocześnie?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Koronawirus - jak skutecznie obniżać gorączkę i uniknąć przedawkowania leków?
Koronawirus - jak skutecznie obniżać gorączkę i uniknąć przedawkowania leków?
Na czym polega operacja jaskry? Jak wygląda rekonwalescencja?
Na czym polega operacja jaskry? Jak wygląda rekonwalescencja?
Koronawirus na torbach, wózkach sklepowych, ubraniach - czy jest dla nas groźny?
Koronawirus na torbach, wózkach sklepowych, ubraniach - czy jest dla nas groźny?
Forsycja - działa ochronnie na wzrok i wątrobę. Jakie właściwości mają kwiaty forsycji?
Forsycja - działa ochronnie na wzrok i wątrobę. Jakie właściwości mają kwiaty forsycji?
Jakie są objawy padaczki u niemowlaka? Kiedy udać się do lekarza?
Jakie są objawy padaczki u niemowlaka? Kiedy udać się do lekarza?
Tyramina – amina, na którą trzeba uważać. W jakich produktach występuje?
Tyramina – amina, na którą trzeba uważać. W jakich produktach występuje?